RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg under september 2009

Av Robert - 29 september 2009 20:39

Då har en helt ny vecka kommit och jag som vill ha mera helg, för man blir trött nu när det är höst på riktigt. Det märks i alla fall på mig själv, jag börjar få dom typiska köldeksemen så som jag brukar få och det är det jobbigaste med att det blir kallare, och appråpå kallare så får man verkligen hoppas att det inte kommer snö helt plötsligt för det börjar snöa i fjällen istället för regn, men det är långt kvar tills den nästan eviga vintern kommer. Men annars bjuder hösten på granna färger ute i naturen och det är det finaste med hösten och det som är mindre bra är såklart att det blir kallare och mörkare. Men i alla fall så har jag haft det bra också, bl a fick jag veta att jag fick MVG på senaste provet, och då känns det bättre inombords, och så är det fototävlingen på Mima fotos hemsida som man börjar titta på titt som tätt, och jag hoppas på det bästa naturligtvis. Men jag tror att det kan bli så att det blir någon annan som vinner och det är inte omöjligt att det blir så, men jag tycker att Mima foto kunde skriva när vinnaren utses vilket skulle vara till stor hjälp för många.


Nu är det så att jag går och tänker på det jobbiga som ska komma med vintern, det är kanske mitt stora beskymmer och att om man tittar på den senaste vintern så kom det mycket snö och det blev nästan kallare än normalt, och då blir det mycket troligt att det kan bli så i år också, och med allt vad det innebär. Jag kommer att inte gå in på några större detaljer men det är mycket att oroa sig för hur det kommer att gå. Jag minns att i förra vintern då jag var på väg till skolan och skulle ta bussen dit så blev det en upplevelse som jag sent kommer att glömma. Det var så att jag klev på och en hållplats senare skulle bussen ta up mer folk, som det smällde bak. Då var det så att en bil hade kört in i bussen, och efter den smällen fick jag och några till stå och vänta ute i kylan på nästa. Orsaken till olyckan var att bilföraren blev bländad av den lågt stående solen. Jag minns att föraren som var en kvinna blev mycket chockad av händelsen och hon hade med sig ett litet barn i pasagerarsätet. Men båda två klarade sig utan några större skador men bilen deras blev nästan totalförstörd. Man kan ju undra hur det gick för dom sedan och hur allt löste sig, det är några saker som man kanske inte får veta.


Och jag kan avsluta med att berätta att det är nästan fullmåne ute och det får mig att tänka på en grej som kommer att inträffa senare, nämligen Halloween, en onödig högtid men det är då man går till kyrkogårdarna och tänder ljus på sin släktingars gravar. Men det är ett tag tills dess.

Cya.

Av Robert - 26 september 2009 19:20

Det är ett extraknäck som jag har hållit på med i fyra år nu, det innebär att jag är ute i ett helt vanligt bostadsområde och säljer Aftonbladet med bilaga varje lördag och söndag. Men nu är det slut med det. Dels beror det på dålig lönsamhet men också att det börjar bli lite jobbigt med det nu. Framförallt att det är mycket med skolan och jag skulle behöva använda helgen till vila och inte till jobb. Men annars är fyra år en väldigt lång tid och det är många av mina kunder som uppskattar att jag kommer till dörren med tidningen, framförallt när dom kanske inte orkar gå hela vägen enr till affären. Och när jag menar med att det blivit jobbigt är att vintrarna har blivit kallare och mer snörikare, och jag kan nämna att en dag blev det snudd på snöstorm som jag var ute och gjorde mitt jobb. Och det var till min stora besvikelse som ingen nästan var hemma, och tidigare när det varit oväder så har det gynnat mig, att folk stannar hemma, men det verkar inte vara så längre.


Det här tidningsjobbet började jag med den 10 september 2005 och dels ville jag ha något att göra på helgerna och tjäna en liten hackav varje vecka, för tidigare hade jag sålt pandasaker för WWF i två år och det kan man kalla för ett säsongsjobb, och det höll jag på med under åren 2003 och 2004. Men det var inga stora belopp som jag tjänade varje gång, mellan 400-700 kronor varje gång.


Men sedan såg jag i Aftonbladet att dom sökte sk kolportörer som skulle sälja Aftonbladet med bilaga lördagar, söndagar och helgdagar i ett eget distrikt som man får. Jag hade hoppats på att sälja många lösnummer eftersom jag trodde att det var många som vill få sin tidning ända fram till dörren, men så blev det inte.

Efter första rundan som jag gjorde sålde jag bara 6 stycken exemplar, söndagen blev det lite bättre, 10 exemplar.

Och man kan säga att dommen var klar redan då, lägg ner, om det inte blir bättre. Men veckorna som följde blev det på samma nivå som söndagen, alltså 10-11 stycken, och i och med nästa månad då jag hade utökat mitt distikt ökade försöljningen, först till 15 st som sedan blev 19-20.


Och när söndagsbilagan ändrade utseende och att jag skulle dela ut gratis-ex blev det några fler stamkunder.

Och när jag hade hållit på med detta i precis ett år, blev det rekord för en dag, 31 stycken.

Men ett år efter det sjönk det lite grann till 22-25 stycken vilket det höll på i säkert i ett år, men sedan sjönk det mycket under det senaste året då det flera gånger blev under 20 st flera dagar i rad och då började funderingarna om att lägga av, så blev det.


I morgon är det absolut sista gången som jag är ute på min runda, en runda som har blivit ett riktigt jobb för mig.

Och nog känns det ändå skönt att gå vidare för nu blir det ännu mer tid för att sova och ta igen sig som man har sett fram emot när väl veckan börjar bli lite påfrestande, fast å andra sidan känns det vemodigt att lämmna dom härliga människorna som bor där jag sålt tidningen, så man hoppas att någon tar över en vacker dag, denna service behövs verkligen för det bor en hel del gammla människor som kanske inte orkar ta sig till närmaste affär, så det är bara att hålla tummarna.


Men nu måste jag förbereda mig för morrondagen för det är trots allt en viktig dag som jag har framför mig.

Här kommer lite skön musik. Den här gången med "One More Time" och låten "Den vilda".

Hej så länge.

Av Robert - 25 september 2009 21:17

Ja, det utrycket brukar jag använda mig av så här på fredagarna och speciellt på fredagseftermiddagarna. Men för att det ska bli möjligt måste en ganska kort men lite jobbig skoldag klaras av först, men annars så har den här fredagen varit lugn i förhållandevis med veckans andra dagar. Det blev först på dagen småföretagande där vi i klassen blev informerade av vad som komma skall, att det inte långt kvar tills vi ska ut på APU (arbetsplats utbildning) som tar vid efter höstlovet och det var det tänkt att vi ska göra egna val av de arbetsplatser som finns här omkring. Och det var ett företag som inte fanns med på listan och det var Coop Extra i Nacksta och om den inte finns med på den listan så är det tänkt att man ska själv ta kontakt med företaget och i så fall få reda på om man får göra sin APU där. Men jag är lugn inför det eftersom jag känner chefen som jobbar där, och så gjorde jag bra ifrån mig när jag sommarjobbade där. Men om det inte blir så finns det såklart andra alternativ som är minst lika bra. Efter det blev det klassråd där jag är sekreterare, men det klassrådet blev rätt kort, så jag och min klass kunde gå ner tidigt ock käka lunch.


Sedan var det dags för Svenska C som jag är ganska bra på och då var det tänkt att vi skulle öva inför sluttalet som vi ska ha om en dryg vecka. och det var inget långt övningstal som jag gjorde, bara 2 minuter långt ungefär.

Men sedan var det dags för att säga TGIF (thank god it´s friday) på riktigt och jag hade planerat vad jag skulle göra på den här fredagseftermiddagen nämligen åka ut till Birsta, där SVT hade tänkt befinna sig idag mellan 12-16. Och där kunde man träffa människorna som jobbar med Mittnytt och även en av rapports programledare Anna Flemming, och deet var just hon som var den första person som jag kom i kontakt med, och sedan snackade jag med dom andra programledarna som var Anna Beiron, Hans Lindblom och Mittnytts chef Anna Olsson-Werkström. Senare kom även en till programmledare som igentligen inte skulle vara där men ändå kom, och det var Erik Nyberg som lett det regionala talkshow-programmet Eftersnack. Och det var riktigt roligt att träffa dom alla, och bl a kunde man lämna synpunkter och skriva en lapp om vad dom borde bli bättre på och vad som är bäst med programmet och lite till.

Jag själv hade några frågor som jag fick svar på och när jag frågade om man kunde göra ett studiebesök så skulle det gå utan några större problem. Hans Lindblom sa till mig att jag kunde slå en pling nästa fredag vid två-tiden för att få komma till Tv-huset på en rundtur. Men jag kommer att ta med mig min kamera och sedan kommer jag att lägga upp lite bilder här på bloggen.


Men nu vill jag fredagsmysa och surfa lite på datorn och jag kan påminna er om att omröstningen för fototävlingen är igång och rösta kan man göra på www.mimafoto.se och när man är där klickar man sig vidare till fototävlingen och mitt bidrag är alternativ 4. Missa inte det.


Nu är det äntligen helg.

Hej så länge ;)

Av Robert - 24 september 2009 20:00

Ja, det var det, och vad kan jag säga om hur det gick. Jämfört med förra gången jag hade prov så blev det inte aulan idag, det visade sig att den var bokad nästan hela dagen, så det blev prov i klassrummet istället. Men det gick bar ändå och det som kan vara skillnaden är att i klassrummet har betydligt obekvämare stolar men att det är mer benutrymme, det är trångt när man sitter där i aulan vilket kan förbättras om man bara monterar om stolarna.  Då tror jag att det kan bli bra. Men annars så siktar jag högt gällande proven, jag försöker skriva mycket på frågorna och då tror jag att det kan bli bra resultat.


Men det har inte bara varit detta utan en hel del, bl a företagsekonomi. Men den lektionen gick fort att göra. Men sen blev det lite jobbigt, och då tänker jag på att det var dags för bowlingträning och då brukar farsan komma och hämta mig, trodde jag. För jag satt hemma och väntade på att mobilen skulle ringa och att han skulle be mig att gå ut och ställa mig vid vägkanten, men den ringde inte så när det var nästan tio minuter tills jag skulle börja försökte jag ringa honom men jag fick inget svar. Så då frågade jag Monika om han hade tagit motorcykeln till jobbet och det hade han, och när jag visste vad det skulle innebära blev jags skitstressad och jag bokstavligt kastade mig över moppen och körde iväg och jag var medveten om att en färd till Birsta skulle ta mer än tio minuter så tänkte jag att jag mste göra något drastiskt, så jag körde till Birsta genom att ta Klökanvägen efter att jag kört på Timmervägen, och jag var medveten om att man inte ska köra där för att dom som bor där störs sig på att det är för mycket trafik som brukar köra där, men jag tänkte att enb liten moppe inte skulle skada och att det var dessutom ett nödläge.


Klökanvägen är lite dåligt skött och krokig som in i bomben, men det gick bra ändå för det var ingen som körde där just då. Och jag kom dit exakt klockan 5. Och jag var såklart förbannad på pappa och han sa till mig att han hade tänkt säga det men glömt att göra det. Men jag måste säga att jag hade ilskan kvar inom mig och första serien lyckades jag åstadkomma en hel del strikes, men sen när serien var nästan slut så hade jag inga aggretioner kvar och då började det gå lite sämre.


Men annars så har det inte varit några större problem idag och imorgon är det fredag äntligen, och nu är det snart dags för mina favoritprogram på SVT, nämligen Mitt i naturen och Plus.

Nu måste jag sätta mig framför TVn.

Cya ;)

Av Robert - 23 september 2009 22:15

Gud vad jobbigt det är ibland, som idag då vi skulle ha orientereing på våran friluftsdag. Och som dom flesta vet så innebär orientering ganska mycket av en rent fysiskt, t ex att naturen kan vara skiftande och är väldigt kuperad. Och tydligen så har Norra Berget den sortens landskap. Och kontrollerna var många och väldigt utspridda över en riktigt stor yta. Området som vi befann oss på sträckte sig från Rygginstitutet till Bureplatsen och ända till värmeverket i Granloholm. Och det var både tufft att gå där och samtidigt lite spännande att vara på platser där man inte har varit, t ex Bureplatsen. Och jag tror att det var upp till 17 kontroller i hela området men jag och min grupp hittade inte två stycken, och då hade vi varit ute i nästan tre timmar för att hitta dom övriga kontrollerna. Och för mig så började min kropp att säga ifrån efter en timme eftersom jag har stora problem med lederna och fötterna så jag var hemskt trött och utsliten när jag och min grupp blev färdig med alltihopa. Och visst var jag trött och helt slut efter allt men dan var inte slut för det för jag hade ett läkarbesök senare och efter det var det dags för kulturskolan som jag har varje onsdag.


Beträffande läkarbesöket så gick det bra och om det skulle finnas ställen där det skulle vara lång väntetid i väntrummet så hade jag med mig lite musik i väskan. Och jag kunde bara gissa att det här besöket skulle avslutas med ett blodprov. Och jag tycker att det är så varje gång jag har varit där. Men då är det bara skönt att veta att jag har blivit så van vid att det sticks i armen och det är där jag tål att stickas i och det är mycket bättre än fingertoppen som det var förut och det tyckte jag inte om.


Som sagt det har varit en liten jobbig dag för mig och nu ska det bli skönt att krypa ner i sängen men nu kanske det är bäst att plugga lite, för imorgon är det PROV! och jämfört med förra provet så är ett helt annat ämne och betydligt mer att plugga. Men jag får hoppas att det går vägen, även den här gången.

Nu måste jag plugga.


Hej hej.

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards