RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg under februari 2013

Av Robert - 15 februari 2013 16:24

Dags att bryta denna inläggstorka som varat i drygt 1,5 månad, det känns verligen inte direkt roligt att ni som läser denna buss-blogg möter samma gamla inlägg och inget nytt inlägg finns med. Men inte idag, för med tanke på att det var alla hjärtans dag igår så kan jag inte sluta tänka på allt roligt som händer bakom min rygg i bussen och även utanför, visst stöter man ihop nån gång med en missnöjd kund, men folk är förvånansvärt tålmodiga, och vad jag vet har jag fått beröm för min mjuka och behagliga körning 3-4 gånger, saknas bara att det dyker upp en insändare, nä skämt åsido.


Nu till veckan som gått, för just den här veckan har jag i stort sett bara arbetat kväll och i tisdags och onsdags var det jobb nästan ända till spöktimmen. Under en av dom dagarna var jag placerad på linje 3 mellan Sidsjö-Centrum-Granloholm, och klockan var runt 21 när jag styrde min buss mot stan. På Södermalm som linjen går igenom, vid en hållplats så står en kille och en tjej i tonåren och väntar på mig, förmodligen ett litet kärlekspar, tänkte jag för mig själv när jag var några meter från dom.

 

Mina misstankar stämde. När jag öppnade framdörrn fick killen, som skulle åka med och tjejen som skulle stanna kvar, en hejdå-puss. När jag hade hejat på killen, killen gick och satte sig och jag ska göra mig i redo för att åka iväg ser jag tjejen gå åt samma håll som jag ska åt. Då tänkte jag att jag skulle göra nåt, jag stänger dörren,  trycker på gaspedalen för att lossa hållplatsbromsen och rullar framåt.

När tjejen gående utanför och killen som sitter bak i min buss är precis jämsides, släpper jag gasen och låter bussen rulla i samma hastighet som tjejen går i. Då kunde dom båda vinka och ge slängkyssar till varandra en sista gång, innan jag några sekunder senare trycker på gasen, iväg i riktning mot stan.

I backspegeln ser jag killen jätteglad med ett stort leende på läpparna och ger ett tummen upp till mig i spegeln ifrån sin plats.


I förra veckan blev det klart med ny förlängning på mitt kontrakt med bussbolaget som varar till 30 september, och den här veckan har jag påbörjat min utbildning med dom nya biljettmaskinerna, och om två veckor ska maskinerna vara installerade i samtliga bussar i länet. Och det har redan börjat blivit dags att fundera över jobb till sommaren, det får bli helgens hemläxa. 

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards