RIM - Musik, naturfoto och bussar

Direktlänk till inlägg 26 september 2009

Mitt tidningsjobb_ One More Time - Den Vilda

Av Robert - 26 september 2009 19:20

Det är ett extraknäck som jag har hållit på med i fyra år nu, det innebär att jag är ute i ett helt vanligt bostadsområde och säljer Aftonbladet med bilaga varje lördag och söndag. Men nu är det slut med det. Dels beror det på dålig lönsamhet men också att det börjar bli lite jobbigt med det nu. Framförallt att det är mycket med skolan och jag skulle behöva använda helgen till vila och inte till jobb. Men annars är fyra år en väldigt lång tid och det är många av mina kunder som uppskattar att jag kommer till dörren med tidningen, framförallt när dom kanske inte orkar gå hela vägen enr till affären. Och när jag menar med att det blivit jobbigt är att vintrarna har blivit kallare och mer snörikare, och jag kan nämna att en dag blev det snudd på snöstorm som jag var ute och gjorde mitt jobb. Och det var till min stora besvikelse som ingen nästan var hemma, och tidigare när det varit oväder så har det gynnat mig, att folk stannar hemma, men det verkar inte vara så längre.


Det här tidningsjobbet började jag med den 10 september 2005 och dels ville jag ha något att göra på helgerna och tjäna en liten hackav varje vecka, för tidigare hade jag sålt pandasaker för WWF i två år och det kan man kalla för ett säsongsjobb, och det höll jag på med under åren 2003 och 2004. Men det var inga stora belopp som jag tjänade varje gång, mellan 400-700 kronor varje gång.


Men sedan såg jag i Aftonbladet att dom sökte sk kolportörer som skulle sälja Aftonbladet med bilaga lördagar, söndagar och helgdagar i ett eget distrikt som man får. Jag hade hoppats på att sälja många lösnummer eftersom jag trodde att det var många som vill få sin tidning ända fram till dörren, men så blev det inte.

Efter första rundan som jag gjorde sålde jag bara 6 stycken exemplar, söndagen blev det lite bättre, 10 exemplar.

Och man kan säga att dommen var klar redan då, lägg ner, om det inte blir bättre. Men veckorna som följde blev det på samma nivå som söndagen, alltså 10-11 stycken, och i och med nästa månad då jag hade utökat mitt distikt ökade försöljningen, först till 15 st som sedan blev 19-20.


Och när söndagsbilagan ändrade utseende och att jag skulle dela ut gratis-ex blev det några fler stamkunder.

Och när jag hade hållit på med detta i precis ett år, blev det rekord för en dag, 31 stycken.

Men ett år efter det sjönk det lite grann till 22-25 stycken vilket det höll på i säkert i ett år, men sedan sjönk det mycket under det senaste året då det flera gånger blev under 20 st flera dagar i rad och då började funderingarna om att lägga av, så blev det.


I morgon är det absolut sista gången som jag är ute på min runda, en runda som har blivit ett riktigt jobb för mig.

Och nog känns det ändå skönt att gå vidare för nu blir det ännu mer tid för att sova och ta igen sig som man har sett fram emot när väl veckan börjar bli lite påfrestande, fast å andra sidan känns det vemodigt att lämmna dom härliga människorna som bor där jag sålt tidningen, så man hoppas att någon tar över en vacker dag, denna service behövs verkligen för det bor en hel del gammla människor som kanske inte orkar ta sig till närmaste affär, så det är bara att hålla tummarna.


Men nu måste jag förbereda mig för morrondagen för det är trots allt en viktig dag som jag har framför mig.

Här kommer lite skön musik. Den här gången med "One More Time" och låten "Den vilda".

Hej så länge.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Robert - 27 augusti 2015 23:39

  Trots att det har gått snart tre veckor sedan semestern 2015 tog slut så kan jag fortfarande inte sluta tänka, wow jag har haft semester utan att förlora pengar på det eller gå med ångset. Och då menar jag att under dom år jag har varit yrkesver...

Av Robert - 9 juni 2015 21:06

...en drygt 20 år gammal röd tvättkorg i plast, och första möbeln att äntra nya stället blev en soffa!     Under en veckas tid har det möblerats, installerats, borrats, skruvats, spikats och provkört i det som nu är "nya RIMs musikaliska verks...

Av Robert - 31 maj 2015 22:15

Då är snart nedräkningen nere på noll och redan imorgon kommer jag att för första gången att gå husesyn på nya adressen. Just nu finns inte mycket kvar, allt som gått att packa i flyttkartonger är numera i ett förråd på nya stället (32 stycken blev d...

Av Robert - 20 maj 2015 20:15


Från och med 1 juni gör Buss-Robban comeback på landsbygden, BR har fått förtroende att framöver köra i Njurunda igen. Det var i början på januari man omorganiserade trafiken och slog ihop Timrå norr om Sundsvall med Njurunda söder om stan och därmed...

Av Robert - 10 maj 2015 21:26

Ytterligare ett steg har nu tagits i detta projekt som jag valt att kalla för "Flytt 2015", nu är det klart med vilka om fått i uppdrag att ansvara för flytthjälp och flyttstädning. Till dom uppdragen har jag anlitat TSC (Teckenspråkcentrum) för fl...

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards