RIM - Musik, naturfoto och bussar

Direktlänk till inlägg 6 januari 2015

RIM och jag minns 2014

Av Robert - 6 januari 2015 19:40

2014, en varm sommar och jämtlandsresor, entreprenörsbyte i busstrafiken och en fast anställning, nytt projekt på gång och ett tillbakadragande och inte minst nya möten och nya vänskapsband. Ett positivt år sett ur ett jobbperspektiv men negativt ur ett musikaliskt perspektiv. Det jag menar är Buss-Robbans första fasta tjänst men ett minus för RIM i och med försvinnandet från Spotify, mer om det strax. Här kommer i alla fall de händelser jag, RIM och den här webbsidan kommer ihåg av 2014.

 


RIM 10 år och RIMs tillbakadragande


Inför 2014 sade jag att 2014 skulle bli ett jubileumsår för musiken och för RIM, det blev det också. Under hösten bjöds det på en tillbakablick över tiden som gått, vad som blir RIMs nästa projekt och hur framtiden eventuellt kommer se ut. Samtidigt gick RIM ut med att RIM försvann från Spotify, ett nederlag som innebar att RIM förlorade en viktig kanal utåt.

           

För närvarande är det inte klart än om RIM kommer tillbaka på Spotify eller om RIM rustar upp kanalen på YouTube. Hur RIM tar ställning till den frågan återstår att se, mer vet jag och RIM troligen när nästa projekt är klart. Tills dess få lyssnarna nöja sig med dom kompositioner som redan finns ute.


 

Kontantfritt, även på landsbygden

  

Under  2013 blev Timrå en del av min arbetsplats med fler busslinjer och mer rutiner, där kontanthantering var en del av jobbet. I februari utsattes en förare i Njurunda för ett rån som gjorde att facket "Kommunal" lade ett skyddstopp för kontanthantering, vilket är kvar än idag. Nu snart ett år senare har resenärer och kollegor blivit inkörda med den nya vanan. Kontanterna är ett minne blott, och kommer så vara med tanke på att klimatet förändrats. 

  

När kontanterna försvann fick Buss-Robban lämna in växelkassan tillsamans med tillhörande utrustning som myntväxlare och sedelportmonä. Men själva väskan som är nästan symbolisk där allt förvarandes i, är kvar än i dag. Jag tyckte att själva väskan var en frän accesssoar som hänger med länge om man så vill, helt i läder och en del mässing som håller ihop hela väskan. Så därför har jag den fortfarande kvar i jobbet, något som ibland gör att äldre kollegor höjer på ögonbrynet och nyfiket frågar vad en sådan gammal mackapär gör på min axel.


 

Dom fördjupande inläggen


Under 2014 har det inte bara varit inlägg som handlat om nuet, under tio års tid har det hänt en hel del saker som förändrat mitt sätt att leva. I höstas kunde ni läsa om att det nu gått tio år sen jag blev inlagd på sjukhus och fick diagnosen "Ulcerös Colit" och nu i höstas fick ni även läsa om operationen som jag inte trodde att jag skulle få gå igenom. Och tidigare under våren berättade jag om mitt förhållande till avslappningsmusik som RIM har som genre, och om när jag nästan fick en pedofilstämpel under en spelning år 2012

Mer om det finns på dessa länkar:

  

http://rimusic.bloggplatsen.se/2014/10/09/10826992-10-ar-med-ulceros-kolit/

http://rimusic.bloggplatsen.se/2014/12/15/10956074-operationen-jag-aldrig-trodde-att-jag-skulle-fa-gora/

http://rimusic.bloggplatsen.se/2014/04/02/10634341-jag-somnar-inte-langre-till-avslappningsmusik/

http://rimusic.bloggplatsen.se/2014/05/03/10639257-jag-fick-nastan-en-pedofil-stampel/



Buss-Robban försvann från Timrå, men tog revansch


Under sommaren 2013 stod det klart att dåvarande arbetsgivaren Keolis-Busslink förlorade upphandlingen till konkurrenten Nobina, vilket innebar att Buss-Robban fick söka om sitt jobb, och försvinna från Timrå som var en del av arbetet i nästan ett år. Beskedet från Nobina var att Buss-Robban fortsatte jobba som timanställd under den första tiden, men förhoppningarna om en fast tjänst levde kvar och Buss-Robban gav aldrig upp.

  

Under september meddelade Nobina internt att lediga tjänster fanns att söka. Buss-Robban sökte och drog en vinstlott, från 1 oktober blev BR fast anställd med Njurunda-området som arbetsplats, där BR varit aktiv. Dock blev glädjen kortvarig, i slutet av november fick BR beskedet att Njurunda och Timrå slås ihop och får gemensam linje som gjorde att två tjänster försvann, och därmed fick BR maka på sig för en ny tjänst med enbart stadskörning i Sundsvalls tätort. Ett mycket tråkigt besked, men eftersom BR inte ger upp i första taget så är slaget inte fölorat, under 2015 tar jag nya tag och hoppas på comeback i både Njurunda och Timrå, men hoppas att kunna hoppa in vid behov. Men det får framtiden avgöra.



Ny utrustning för fotoavdelningen på RIM, nya möten och själva sommaren 2014


Lite ny utrustning har RIM fått under året, men då är det inte på musiksidan som fått det utan på fotosidan. Ett specialbyggt kamerastativ med en rörlig horisontell bom, en "jib" som gör att filmning upplevs på ett annat sätt jämfört med ett vanligt stelt stativ. Och själva testkörningen ägde rum i Hammarstrand och i Döda Fallet i östra Jämtland. I Hammarstrand stiftade jag bekantskap med en ny liten bekantskapskrets bestående av Matilda, Desirée och Anna, med också foto som huvudintresse.

     

Desirée och Matilda


Och jag kan i och med detta blogginlägg bjuda på ett par exklusiva klipp, först från berget i Hammarstrand 1 maj och första försöket med att använda just en jib!

  


Och våran Desirée som var med i föregående klipp kan lite till, här får ni mycket tydliga instruktioner om hur en sk "mulltoa" ska användas!


 

Under den mycket heta sommaren var aktiviteten hög i östra Jämtland då jag gjorde inte mindre än fyra resor upp dit under juli månad, som var mer än bara foto och film, utan en hel del sol och bad. Man kan såhär i efterhand bara sammanfatta sommaren 2014 som en fantastisk varm och skön sommar som bäst upplevdes i östra Jämtland.

  

Men hur gick det med nya utrustningen då? Jo, på berget i Hammarstrand gick dom första försöken bra, men i Döda Fallet hemsökte "Vildhussen" mig bara efter ett litet tag och en liten men så viktig skruv som användes till att hålla kameran på plats lossnade, landade på spången jag stod på och studsade ner i vattnet under och försvann. Förbannad fick jag efter att ha försökt hitta skruven genom att vada i det iskalla vattnet utan resultat, packa ihop och åka tillbaka till Sundsvall. Skruven fick ligga kvar i Döda Fallet och en ny skruv tillsamans med ett snabbkopplingsfäste för kameran fick beställas och kom lagom till nästa fotoresa som var till Gotland, och därmed skulle inte fler sådana här öden upprepas.


Därefter följde en höst med mest jobb och nästa jämtlandsresa fick skjutas fram till slutet av året. 


2014 har verkligen bjudit på mycket, nya möten, möjligheter, bakslag och framgångar, inom jobbet och på fritiden. Och både jag och RIM hoppas på ett bra 2015 där nya utmaningar och möjligheter väntar.

Men innan jag avslutar denna lilla årskrönika kan jag bara inte glömma bort mötet med Johanna Eriksson i sommras, en hyllad och en helt fantastisk deltagare från TV3s "Talang 2014", för i skolavslutningstider besökte jag en skolavslutning på en skola där min mamma jobbar som lärare, där jag också själv gick en gång i tiden. Jag frågade Johanna efter avslutningen om inte hon och min gamla musiklärare som också var på plats och spelade, att få vara med på bild. 

  

Sagt och gjort, när Johanna Eriksson var med i Talang 2014 såg jag inte programet när det sändes första gången, men via webben fick jag höra om denna underbara lilla tjej från Sundsvall med en helt fantastisk röst. Jag lyssnade och kollade på klippet med hennes framträdande och bara när jag lyssnade på denna underbara tjej och den fina rösten fick det mig att bli tårögd ända från början. :')


Nu avrundar jag denna lilla årskrönika, och i nästa inlägg så får ni veta resultatet av julmustexperimentet där en ny julmust jämförs med en julmust som lagrats i ett helt år i kylskåp. Och vi ställer oss frågan, är lagrad julmust godare än nytappad?


Fortsättning följer...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Robert - 27 augusti 2015 23:39

  Trots att det har gått snart tre veckor sedan semestern 2015 tog slut så kan jag fortfarande inte sluta tänka, wow jag har haft semester utan att förlora pengar på det eller gå med ångset. Och då menar jag att under dom år jag har varit yrkesver...

Av Robert - 9 juni 2015 21:06

...en drygt 20 år gammal röd tvättkorg i plast, och första möbeln att äntra nya stället blev en soffa!     Under en veckas tid har det möblerats, installerats, borrats, skruvats, spikats och provkört i det som nu är "nya RIMs musikaliska verks...

Av Robert - 31 maj 2015 22:15

Då är snart nedräkningen nere på noll och redan imorgon kommer jag att för första gången att gå husesyn på nya adressen. Just nu finns inte mycket kvar, allt som gått att packa i flyttkartonger är numera i ett förråd på nya stället (32 stycken blev d...

Av Robert - 20 maj 2015 20:15


Från och med 1 juni gör Buss-Robban comeback på landsbygden, BR har fått förtroende att framöver köra i Njurunda igen. Det var i början på januari man omorganiserade trafiken och slog ihop Timrå norr om Sundsvall med Njurunda söder om stan och därmed...

Av Robert - 10 maj 2015 21:26

Ytterligare ett steg har nu tagits i detta projekt som jag valt att kalla för "Flytt 2015", nu är det klart med vilka om fått i uppdrag att ansvara för flytthjälp och flyttstädning. Till dom uppdragen har jag anlitat TSC (Teckenspråkcentrum) för fl...

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards