RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg under mars 2015

Av Robert - 30 mars 2015 21:15

Tänkte ägna dagens inlägg med att ta upp ett exempel på vad man som fotograf bör tänka extra noga på, och den här gången går (o)turen till SVT.

 



Det här kan jag riktigt reta upp mig på och dessutom från ett företag med mycket kompetent folk. Lägg märke till hur långt personen som intervjuas är till vänster i bild. Var det nåt jag lärde mig från gymnasiets bildlektioner så var det att när du fotar/filmar ett anskite så ska man lämna mer utrymme på den sida om ansiktet som blicken är vänd mot. I det här fallet har det här ansiktet fått allför mycket luft åt höger, för som det känns för mig så är det nästa som att ansiktet håller på att försvinna ur bild i vänsterkant.


För några år sedan fick jag ännu ett skräckexempel på det, man hade både för mycket luft i ena sidan men även allför mycket luft ovanför huvudet. Det var nog mycket nära att jag hade skickat bilden till min kompis som jobbar på SVT här i Sundsvall, som fotograf.


En sak är säker, SVT ska representera ett proffsigt gäng, men som gav nåt helt annat. Den här gången ett exempel på att vem som helst INTE kan bli fotograf.

Av Robert - 26 mars 2015 20:54

Efter tre år är det dags att gå vidare, jag och RIM kommer att flytta till ett nytt läge. Efter mycket tittande på Hemnet och en och annan visning hade jag bestämmt mig för vilken jag skulle satsa på. Och förra torsdagen var det visning.

Lägenheten var i toppskick med renoverat badrum och kök och balkong i söderläg. Budgivningen startade och även början på en kamp och jag lade mitt första bud. Jag lade en smärtgräns och jag lade flera bud till mäklaren tills jag hade nått strax över den gränsen och valde att avvakta svar i väntan på dom övriga budgivarna, mitt sista bud lade jag strax innan lunch under måndagen.

 


Några timmar senare ringde telefonen, och eftersom jag inte kunde svara medans jag körde buss så fick mäklaren tala in ett meddelande, som löd:

"Jag har pratat med dom andra i budgivningen, där alla då har valt att stanna vid sina bud, vilket innebär att du ligger högst upp. Så att nästa steg är då att hitta tid för att skriva kontrakt, så om du kan höra av dig till mig så snart som möjligt så ska vi kunna styra i ordning det"


Det visade sig att jag hade lagt ett bra bud som var konkurrenskraftigt och därmed stod det klart, jag hade vunnit budgivningen. Och denna torsdag har det skrivits på kontrakt och samtidigt började också arbetet med att sälja min och RIMs nuvarande lägenhet. En lägenhet som du som läser kommer att få kunna titta på inom kort hos svenskfast.se.

Det är den mäklare som jag hade gett uppdraget till och som även hade försäljningen av den nya lägenheten.


Och senare i slutet av maj eller början på juni går flyttlasset som bara går 60 meter från nuvarande lägnheten, och då kommer RIM och jag att röra sig i en helt ny studio.

Om allt går som det ska vill säga, men händelseutvecklingen kommer att kunna följas här på denna sida, mer om hur det går blir det i senare inlägg

Av Robert - 21 mars 2015 17:46

Dom orden brukar jag säga till mina medmänniskor och vänner.

I grund och botten är vi människor ett socialt folk, med ett behov av att bli bekräftade och även finnas till hand för våra medmänniskor. Jag känner flera i min vänskapskrets som har/haft liv som mycket sällan gått spikrakt, det kan vara allt från problem inom familjen, mobbning eller kärleksbekymmer med pojk- eller flickvänner.


Jag har gjort klart för mina vänner att jag inte har den så kallade kompetens som krävs för att kunna hjälpa mina vilsna själar vidare i livet, men däremot finns det en sak som jag är bra på och det är att lyssna. Att bara sitta och lyssna på personen i fråga och ta del av hans eller hennes historia. Att bara finnas till och bry sig tror jag starkt på att det gör mycket, men sen önskar jag många gånger att jag hade bättre social kompetens, även om den inte är alltför bristfällig och räcker till i dom flesta lägen.

 

Jag har sagt det förrut och jag säger det igen till dom som kommer till mig och behöver stöd, "jag är ingen psykolog, kurator, relationsrådgivare eller nåt sådant, men jag är en bra lyssnare. Så kom gärna till mig och berätta din historia, jag kommer att finnas till, lyssna, bry mig och försöka förstå".


För liksom alla andra människor på denna planet så strävar jag efter att vara en medmänniska, även om man kanske har vissa fel och brister, men det är männskligt.

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards