RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg under september 2010

Av Robert - 27 september 2010 22:18

Är tillbaka i stan nu, och har nu lämnat en skön helg bakom mig. Under sena lördagen och nästan hela söndagen tillbringades i stugan i Huljen. Tycker att stugan är som en oas, där allt buller från både stan och E14 är naturligt isolerade av bergen omkring, hur skönt som helst. Funderar på om man ska ta med sig synten och datorn dit ut, och kanske komponera ny musik, eftersom naturen vid stugan är identisk med min inspirationskälla som är just norrländsk stillhet. Här kommer några urfina bilder därifrån.


             

  

Bilderna är tagna från ett naturreservat några kilometer från stugan, känner på mig att jag kommer vara någonstans där i krokarna. 


Men det har varit en dag idag med, och nu äre en vecka till hela Handelsprogrammet drar till Stockholm, mer om det lite senare.


Nu lite musik, och det från min trogna följeslagare in i New Age-musikens värld. Jag tänker på den norsk-irländska gruppen Secret Garden.


Av Robert - 25 september 2010 00:00

Fredag har passerat, jag har varit ledig och det allt är frid och och fröjd. Eller vänta nu, lite jobb hemma har man åstadkommit, städning bland annat. Och vem är bäst lämpad att göra det? jo, det är jag. Syrran är bortrest så kvar är jag i huset. Visst städning är lite krävande, men jag lyckas alltid få det att flyta på, nästan alltid. Rummet/studion behövde sig en dammsugning, och nu är den i tipp topp. Sen fick man följa med och handla, som jag tyckte tog lite för mycket tid, hade siktat in mig på att tillbringa dagen i studion, det var ju ruskväder ute. En typisk syssla när det regnar.

Ett fint mönster framträder på data-skärmen i studion


Men lite har man kunnat göra i musikväg, håller på att göra ny-inspelningar av befintliga spår, som behöver förbättras. Allt som ska ny-inspelas, har ända från början fått dåligt ljud i form av brus och missljud, det vill jag ändra på.

Ett spår börjar bli klar, och sen blir det dags för nästa som behöver ett lyft. Ett uppgift jag ser framemot. 


Nu tar jag helg, och åker till nya stugan. Här kommer en liten bild på den, den är helt klart jättefin.

  

Ha det ;)

Av Robert - 22 september 2010 22:28

Måndag och tisdagen är kanske inget att snacka om, förutom att i måndags så var det mössprovning, alltså utprovning av studentmössor. Och visst hajjar man till, att det inte är långt kvar tills det är dags, ojojoj inte långt kvar.


Friluftsdagen då? jo den var helt okej. Man får välja vad man ska äta under dagen, och det blev ett par tunnbröd-makor med ost och skinka och en del kex. Och dagen skulle tillbringas på Södra berget. Ett finfint ställe att utforska. Och jag passade på efter att ha gått den obligatoriska tips-promenaden. Tog mig faktiskt till Sidsjö-backen och var det nåt jag fick lägga på minnet är att den backen är som ett berg att bestiga, känns det som. Brant som attan.

 

                                                 

Men väl där uppe hade jag en fin utsikt över Sidsjön, och dom som paddlade kanot. Man kanske skulle ha gjort det istället för promenad, eller nja. Det var helt okej att gå på Södra.


Hade Kulturskolan idag, äntligen. Nu har jag gett min musiklärare en skiva med mina låtar, jag bad om konstruktiv kritik tills nästa gång. Och apropå musik, har suttit hela den här kvällen till att komponera ihop en ny låt, kanske den dyker upp här sen.

Av Robert - 19 september 2010 20:27

SVT:s valvaka är igång, vallokalerna är stängda, rösterna ska börja räknas, kommer Alliansen fortsätta styra eller kommer de röd-gröna ta makten? Det får vi veta ikväll.

Jag har röstat, det är många som har gjort det, jag gjorde ett säkert val (om man få tro mig själv) vissa har gjort det ikväll, andra gjorde det i förtid. Spännande spännande, själv får man kanske veta imorgon. Jag tror inte jag kommer att orka vara vaken under hela vakan, eller så vaknar man mitt i natten och går in på nyhets-sajterna. 

Har varit i Strängnäs, igen. Man måste ju hälsa på hos pappsen, spela lite golf och försöka ta det lite lugnt efter en lite halvjobbig vecka. Men så har jag, syrran och morsan fått tillgång till stugan som vi har köpt. Och till nästa helg så drar man nog dit, själv är man väldigt nyfiken på omgivningen, storskogen. Eller som jag kallar det, mitt lugna rum. Jag bara älskar naturen, och att man hämtar inspiration från just naturen till min musiken. Det ska bli spännande, har hört att det finns ett naturreservat några kilometer från stugan som SCA äger.


Kommer ni ihåg valet 2006? i alla fall hade varje parti en liten tecknad film, en val-musikal, och jag har en favorit därifrån, och det är Folkpartiets film med dåvarande partiledaren Lars Leijonborg, och även lite andra roliga filmer inom ämnet politik.






Av Robert - 16 september 2010 23:00

Tisdagar och torsdagar känns onaturligt långa, sitta på skolan från 8.30 till klockan fyra nånstans. Och man måste ta itu med lite hemuppgifter som man har av nån anledning lagt på hög, men inte idag, för den här så kallade högen är nu för det mesta nästan helt borta. Torsdagarna innehåller alltid ett klassråd som man ska skriva protokoll på, och jag fick lära mig på Info & Layout att skriva protokollet ska man helst skriva senast dagen efter, för man kommer ihåg då vad man tog upp, och anteckningarna blir inte det enda man får ed sig därifrån. Veckans protokoll innehöll bara en punkt, och det är att hitta lite argument för att få igenom vissa saker som mer möbler och nyare datorer. Argumenten går naturligtvis till vårt högsta höns i huset, rektorn. Trots att vi fick en ny rektor i början av den här terminen, så gillar jag trots allt honom. Redan för ett år sen så fick jag stifta bekantskap med honom, men som ersättningslärare i företagsekonomi.

En av Hedbergska skolans dyrgripar, "Höstafton i Nordingrå" av H.K.H Prins Eugen.


Men som så många andra saknar vi vår gamla rektor som vi hade på Åkersvik, han var verkligen en som kunde vara spontan, hade tid att snacka med elever och lärare och ett glatt humör. så han kommer vi inte att glömma.


Hade träning senare ute i Birsta, och de gick väl lite si och så med det. Vill gärna vara i form under nästa korpmatch, i förra korpmatchen vann mitt lag med det som behövdes, en vinst i sista omgången som jag lyckades med. Efteråt sade dom till mig "Vi ångar inte en sekund att ta med dig i laget, vi fixade det den här gången. Nästa gång, då jävlar". Kul att höra en sån sak.


Tänkte avsluta det här inlägget med att visa ett klipp med en av Sveriges främsta imitatörer, nämligen Jörgen Mörnbäck, enjoy ;)


Av Robert - 15 september 2010 22:50

Jag går ju på Hedbergska, en av Sundsvalls finaste skolor, rent byggnadsmässigt, det andra får stå för sig själv. Och än så länge har flytten hit varit utan problem. Tillgång till ett stort bibliotek, och anor som sträcker sig till 1880-talet, det var då man byggde skolan.

Men när jag hade en lektion igår, allra högst upp i huset, fick jag se det här i taket.

  

Skador på innertaket är vad det är som döljer sig innanför ljuddämpar-platorna. Man märker det inte så värst mycket, men tittar man noga så vet man att det finns. Jag misstänker att det är fuktrelaterat, och att den kom dit efter att plattorna kom dit, för det är lite fuktskador på dom med. Annars skulle man kunna tro att det finns en till anledning till att man sätter upp sådana plattor, att dölja en skada. Men annars så har jag inte hittat nå mer skador inomhus. 

 Men annars är Hedbergska fin att vistas i, även om det kan kännas lite kallt och dragigt i korridorer, salar och övriga utrymmen. Kanske blir kallare på vintern, så man får ta på sig extra, men det finns en del som tycker att det är lite kallt i huset vissa gånger. Få ta det när jag har programforum plus lite andra frågor.


Jag tror jag nöjer mig så här, vi ses ;)

Av Robert - 14 september 2010 22:55

Det är mycket det, eller så är det inte så. Men det som har dykt upp nu är en hög skolarbete, och det är inga enkla frågor som man ska ha svar på, utan det är mycket text som man ska komma på en gång, och jag tycker ändå att det lyckas. Varför då, jo man kan säga att jag är mentalt förberedd på det hela. Visst har jag haft i huvudet att år tre är sista året i skolan, och då gör man väl det som ska hinnas bli färdigt, nån andra chans får man liksom inte.


Men än så länge funkar det, det är bara bar om man inte drunknar i skolarbete som vissa andra gör, och blir stresssjuk. Jag läste om det i den välkända barn och ungdoms-tidningen Kamratposten, att vissa har så mycket läxor att all fritid går till skolan. Jag undrar om dom fick hjälp, för rådet dom fick var att prata men nån lärare eller skolsyster. Gjorde dom verkligen det, och i så fall, gjorde dom rätt och fick de dom behövde. Det får jag nog inte veta, för dom som skriver till tidningen är för det mesta anonyma, jättebra av tidningen att ha den policyn.


Om jag blir så där stressad och inte orkar med, så hittar jag avkopplingen i min musik såklart, och förresten här kommer min senaste, som till skillnad mot mina tidigare verk är inspelad i min hemmastudio, vilket ger bättre ljud och inget oönskat brus.

Och eftersom det är hösttider så valde jag helt enkelt att döpa den här till "Autumn Night", varsågod.

Av Robert - 12 september 2010 21:38

Jovars, det har det väl varit. Det började i fredags då det vara bara två lektioner, och gud va jag gillar fredagar, säkert en av dom bästa dagar som finns i veckan, för det är så himla najsigt att gå till skolan då. Men hostan och det hesa är fortfarande kvar. Om man räknar in det tillsammans med det övriga, så har min förkylning hållit på i snart två veckor, det är inte klokt. 


Så eftersom jag nu kände mig så risig så tog jag hellre en cider med lite snacks och godis hemma, fanns lite att titta på, på både TVn och datorn, och just datorn är den som jag håller på med mest av allt, TVn får stå snällt och vänta tills jag kommer åt fjärren. Det är så att jag har upptäckt att någon smart typ har lagt upp hela disney-långfilmer och vilka minen man får av dom sen.

 

Robin Hood (1973)

Lika stillsam blev det i övriga helgen, och när vädret blev som det blev idag söndag så tänkte jag tillbringa min lediga tid i studion. Fast mot kvällen kom det uppehåll, men då tyckte jag att det var lite för sent att gå ut, så jag har helt och hållet varit inomhus.

Nu blire en liten Disney-parodi, en ganska bra sådan som lagt ute ett tag. Enjoy ;)

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards