RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg under januari 2010

Av Robert - 29 januari 2010 22:05

Nu blir det ett par dagars ledighet inför nästa vecka. Fast jag kommer inte att vara hemma, och det är för att jag ska gå på min gammelfarmors begravning (snyft). Såklart känns det tungt, och det här är faktiskt min allra första begravning som jag är med på. Imorgon lördag åker jag till där det kommer att vara nämligen i Insjön i Dalarna. Och innan jag åker ner ska jag ta på mig kostymen, det finns helt enkelt inte tid att jag byter om på plats. Det innebär att jag måste sitta i en bil, i säkert tre-fyra timmar, i kostymen. Men men, jag får se till att det inte är för hög värme i bilen så man sitter och svettas i kläderna. Men på hemresan kan jag ta på mig mer vardagliga kläder.


Resterna av snöovädret, i form av små berg i bostadsområdena och även mitt inne i stan. Kul för vissa, medans andra klagar, och då är det bilisterna som inte får fri sikt där det annars är det.


Men det finns en sak som jag inte tycker är så bra när jag åker ner dit, och det är att jag tvingas att lämna älsklingen ensam, för hon kan då inte gå på hockeyn på lördag, tycker mycket synd om henne, får hoppas att hennes föräldrar kan ta med henne till Eon-arena, eller så får hon stanna hemma och se matchen på TV.


Inte blir det roligt när jag inte kan vara hemma nästa helg, då det är korpiaden i Falun. Gud vad jag känner mig självisk, att jag åker på egna aktiviteter istället för att vara med henne, jag får kort och gott skuldkänslor på grund av det. Jag får se till att kompensera det helgen därpå. Hon berättade för mig att hon och hennes familj skulle basta ikväll. Kanske när jag kommer och sover över hos henne, också får basta tillsammans med henne, men det får jag se.


Nu återstår bara att se till så man kommer i säng i vettig tid, och orkar upp imorgon, för jag får ingen sovmorgon imorgon.

Av Robert - 28 januari 2010 20:15

Vid idrottsparken var det näst intill helt oplogat, men man får hoppas att snöröjarna har gjort vägarna mer farbara till imorgon.


Ja ni såg rätt, för jag trodde liksom att det här snöovädret skulle mattas av, men istället fortsatte eländet. Ännu mer snö kom, och i norra Ångermanland uppmätte man nästan rekord. Men här vid Medelpads kustland verkar det inte kommit lika mycket, som tur var. För det har sällt till med en del problem i trafiken. En seriekrock på E4 :an i eftermiddags. Och på flera andra ställen har långtradare och andra lastbilar sått helt stilla. Men det verkar som att det här ovädret börjar mattas av allt mer, och till imorgon verkar det som att allt snöande har avtagit.

I alla fall var det en röjare som var framme, men vi får hoppas att kommunen budgetterar rätt nästa år, för dom gånger det har blivit så här har oftast inte pengarna räckt till.


Enligt "yr.no" kommer det att bli under morgondagen mulet väder men uppehåll. Det kommer i alla fall inte mer snö.

Av Robert - 27 januari 2010 22:10

Det är vad man kan sammanfatta dom närmaste dagarnas väder, ymnigt snöfall, blåst och lite kyla. Man börjar liksom bli trött på vårt vinterväder, och inte blir det bättre när man vet att kommunens budget är körd i botten, dom kommer att gå back som under förra vinter. Man kan ju liksom undra vad alla pengar tar vägen.

Det kommer att fortsätta det här snöfallet under natten och även under morgondagen fast i försvagat skick. Sen får jag hoppas att nästa attack av den här sorten inte kommer tillbaka på jättelänge. Men det är en bit kvar till våren, två månader närmare bestämt tills det är april, och det är under slutet av den månaden som våren brukar nå upp till södra norrland.


Så här såg det ut vid 17-tiden idag. Ett ymnigt snöfall i kombination med en stark vind och med det dålig sikt, men imorgon kommer det att förhoppningsvis att mojna. Bara idag har det kommit 3 decimeter nysnö.

Bilden är tagen i västra Granloholm.


Så här såg det ut i centrala Sundsvall. När det här fotot togs var snöröjarna igång och då blev det under arbetets gång en snövall mitt på Storgatan. Imorgon är det nog lättare att ta sig fram på gatorna, mycket lättare än när det är 2-3 decimeter snö på marken, men själva snöfallet kommer att bli påmind eftersom det fortsätter, fast i mindre omfattning.


Uscha, nu får det vara nog med snö, för det finns tillräckligt med den sorten. Men livet måste flyta på även om det innebär förseningar i busstrafiken och svårigheter med att ta sig fram. Håller på att plugga till ett prov som kommer under nästa vecka.


Och så får jag inte glömma vad jag ska göra under dom kommande helgerna. Nu närmast är det min gammelfarmors begravning, och helgen efter det tävling i Falun i bowling. Typiskt att det kommer en liten fest på Domsaga samma helg, och alla mina kompisar ska gå dit. Om jag fick välja skulle jag hellre vilja stanna hemma och gå på den, istället för Falun. Men nu är det tyvärr redan spikat så jag får helt enkelt göra det som jag tycker känns lite fel. Jag tror jag får kompensera det efteråt, så brukar det ofta bli.


Nu tror jag att det får räcka med skrivande för den här gången, börjar bli rätt trött, men jag inte upp så tidigt hehe :)


Till sist kan jag inte låta bli att lägga upp bilden på mig och älsklingen, för den är så fin.


Ha det :)


 

Av Robert - 24 januari 2010 21:48

Myshelg alltså, och då menar jag det. Och hela den helgen tillbringade jag hemma hos älsklingen min. DEt började i fredags och den fredagen blev kort fast egentligen skulle den sträcka sig fram till 16-tiden. Men den estetiska verksamheten som jag skulle ha i slutet av dan uteblev för att det hade blivit nån överbokning. Men i alla fall så ringde hon mig och frågade när vi skulle åka hem till henne. Jag sa att jag var tvugen att packa lite grejer som jag skulle ha med mig, och var det frågan om kläder och toalettartiklar. När det var klart skulle jag göra klart en labbrapport som vi i min klass är skyldiga att göra när vi har labbat, men det gick snabbt att göra. Sedan ringde jag henne och berättade att jag var på väg.


Väl framme skulle hon säga hejdå till sin vännina, sen var det bara att gå till Njurunda-bussen. Väl där var det bara att kliva på och sen åka iväg, trodde vi. För när vi hade satt oss började ett medelålders par att bråka vid bussdörren. Å gud va trött man blev och sinkade bussen gjorde dom också, tror det dröjde 5-6 minuter innan den kunde åka iväg. Men det löste sig, dom åkte med och hoppade av vid nästa hållplats. Men fortfarande var bussen regält försenad, så vi kom fram sent.


Men väl framme kunde vi pusta ut och slappna av, och njuta av fredagsfriden. Till middag blev det en riktigt god pastagratäng. Jag hade med mig en film som vi satte oss ner och såg på innan Let´s Dance började.


Det nyttiga alternativet mot chips och läsk: helt vanliga grönaker, i det här fallet röd paprika, morrötter och gurka tillsammans med en härlig dipp, MUMMA :)


Sedan när allt detta var slut kände vi oss ganska trötta, så vi gick helt enkelt till sängs fast jag brukar vara uppe ett tag till, men jag kände mig trött och såg fram emot att krypa till kojs.


Nästa morgon: hade sovit ganska bra, såg fram emot lördagens nöje, och då var det först hockey (Timrå IK - Skellefteå AIK) följt av disco på Domsaga.


 

Det gick inge vidare för TIK:arna, efter bara tolv sekunder gjorde Skellefteå 1-0 eftersom Lander slarvade som gjorde att Skllefteå fick två chanser att fösa in pucken bakom Lindbäck. Om det inte hade blivit så, hade det nog blivit förlängning. Men istället en bitter förlust, 3-2 slutade matchen.


Matchen blev inge rolig att se på. Det är inte roligt över huvudtaget att uppleva en hemmaförlust. Men men, vi får hoppas att dom slår Frölunda hemma på tisdag.


Efter den tråkiga matchen blev det att man satte sig i en knökfull hockeybuss på väg till stan. Då var både jag och älsklingen riktigt hungriga, och då blev det ett besök på "Donken". Väl mätta var det bara att bege sig den korta biten till Domsaga, då vi hade en rolig afton att se fram emot. Och tiden bara flög iväg, och sen blev man tvungen att masa sig till navet och dom sena bussarna mot Njurunda. Men det blev en lång väntan på den, vi bommade nämligen 22.15-bussen vilket gjorde att det blev nästa, som gick en timme senare. Man kan säga att det blev en riktig kuslig stämmning där, helt folktommt var det. Det enda som hördes var skrålen från partyfolket. Men den kom till slut, utan förseningar.

När vi kom hem till henne var det bums i säng äntligen.


Och sen idag fick jag faktiskt skjuts av hennes familj, dom skulle också till Granloholm så då kunde jag hänga på. Väl hemma efter att ha packat upp mina tillhörigheter, kände jag mig för en långprommenad i det fria, skönt att få rensa tankarna.



Och det blev en lång sådan men det behövde jag. Sen var det bara att ta det lungt, vila upp sig så att man orkar ta sig ner till mamma och dagens middag.

Och jag avslutade med att jag och pappa åkte ut till ICA Maxi, och det var jag som körde dit, lite träning inför körkortet som jag hoppas på att ta i år.


Nu har ni sett hur jaghaft det i helgen, hoppas att den här veckan också går undan så att helgen snart är inom räckhåll igen.


:)

Av Robert - 21 januari 2010 22:45

Det har liksom gått undan känns det som, otroligt fort. Känns som det var igår som den här veckan började och nu är den snart slut. Jag vill att det ska gå undan, då märker man snart att det blir ljusare, och så småningom är vårvärmen här. Gud vad jag längtar till våren och sommaren, då känns det bara härligt. Eksemen som jag brukar få så här års försvinner, och allt känns bättre. Jaja, det är fortfarande januari men den är snart slut, denna långtråkiga månad, men efterföljs av det lite ljusare februari.


 

Men nu vill jag se vad som skall tas först, och jag fick bland annat veta vad jag fick i slutbetyg på företagsekonomin, och jag tror knappt det är sant, jag fick högsta, och på senaste fick jag nästan det högsta men ett snäpp under. Men vad gör det när man har klarat företagsekonomin över all förväntan, det känns skitbra.


Och imorgon är det fredag och då ska jag tro det eller ej sova hos älsklingen, vilket jag inte haft möjlighet till, men nu får jag det. Sen på  lördag blir det först hockey och sen disco. Känner på mig att de kommer bli en toppenhelg, vem vet.

Jag börjar inte så tidigt imorgon, jämfört med övriga dagar, och det är några lektioner som är inställda, så det blir bara en lektion då. Så jag kommer att få fredagen överstökad ganska snabbt, sköööönt tycker jag.


Nu lite skön musik av "Secret Garden"


Av Robert - 19 januari 2010 16:15

Ett nytt schema har börjat gälla från och med igår, och det är längre dagar, fler ämnen och där med en riktigt tuff period som jag har framför mig, det har hänt att jag har fått emellan åt prestationsångest, och det är inte roligt när man har det. För den enda känslan man har i huvve är bara en eländeskänsla, som man helst av allt inte vill ha. Men det kommer och går, först känns allt kanon, för att senare drar åt motsatta sidan, och så håller det på dagarna i ända. Men det är tur att det finns helger då man kan ta itu meed sig själv och fly bort från det jobbiga. Men bäst av allt är att man har nån att vara tillsammans med då, då känns det hur bra som helst.


TIK: arna lyckades. Den här gången mot serieledarna HV71, HV71 är inget bra lag, det är ett lag att hata


Och jag hade en kanonhelg för några dar sen, under lördagen var jag hos älsklingen nästan hela dagen. Och det var ju som sagt match för Timrå IK, den här gången hemmamatch mot HV71. Och tro det eller ej men TIK kunde ta hem den, 4-2 slutade den, fortsätt så så kommer det bli slutspel för er. Och när det var andra perioden blev det middagsdags med kyckling å klyftpotäter.

Sen när allt detta var avklarat blev det lite TV3 och "Singin Bee", den här gången var det inte vanliga mnniskor utan med kändisar, kommer inte riktigt ihåg vilka det var men en av dom som var med är radiopratare i "Rockklassiker", en radiokanal som jag lyssnar på varje dag, för det är så bra rock på den kanalen.


Hm... tror det är allt jag kan komma på för tillfället, nu kommer en rockklassiker.

Ha det


Av Robert - 14 januari 2010 23:15

DÄR SATT DEN!!!! änligen vann Timrå IK hemma efter sex raka förluster. Under matchen tyckte jag personligen att dom skärpte sig mycket, dels när jag tänkte igenom hur många utvisningar dom fick, och den här matchen blev det mindre av den sorten för TIK. Ett mycket skärpt spel gjorde att dom kunde ta hem tre mycket efterlängtade poäng mot Rögle BK. Det började med två mållösa perioder men sen i mitten på tredje började det hända nåt. I nionde minuten lyckades dom peta in pucken i Rögles kasse.


                 

   

Ett mycket bra spel av TIK utan en massa onödiga utvisningar, lyckades dom med att ta hem tre friska poäng hemma mot Rögle BK


Men innan det så var det en del annat som skulle avklaras. Efter att jag hade fått sovmorgon så blev jag äntligen klar med Företagsekonomi i slutet på dan. En kurs som till stor del har varit intressant och ibland väldigt svår. Men jag klarade mig igenom allt sammans och jag avslutade det med att ha ett litet prov i det som jag kan, nämligen budjetering. Det återstår och se vad för slutbetyg jag får på den kursen, det kommer min ekonomilärare att mejla mig om senare.


Sen var det dags igen för bowlingträning, som hade tagit ett uppehåll under julen, så nu är man tillbaka till det vanliga igen. Sen efter det tog jag en hamburgertallrik på bowlinghallen, innan man var på väg till EON arena. Blev avsläppt och sedan blev det att stå ute i den starka kylan i väntan på älsklingen. Känndes som jag var alldeless knäckfrusen, när matchen började så fick jag upp värmen i kroppen.


Nästa hemmamatch är på lördag redan, och då möter dom laget som jag inte tycker så mycket om, nämligen HV71, få se hur det går för dom då, hoppas mycket på det bästa.


Och imorgon är det äntligen fredag, få se hur det blir då. Det blir nog bli Let´s Dance som har kommit tillbaka i TV4.


Mycket nöje :)

Av Robert - 12 januari 2010 21:15

Just den här veckan är riktigt glassig, om man jämför hur det tidigare har sett ut. Till viss del är det bra, för det är just sådana här mjukstarter som man behöver när man börjar en ny termin, och nästa vecka börjar ett tätare schema att gälla. Jag har tittat igenom detta och det är två nya ämnen som jag tycker verkar intressanta, och det är Naturkunskap och Estetisk verksamhet. När det gäller den estetiska verksamheten så är det tydligen lektionen som är väldigt lika med dom bild-lektioner som man har haft i grundskolan. Men jag kan ha fel, för det kan vara nåt annat vi ska syssla med på dom lektionerna, det återstår att se. Naturkunskapen som jag ska ha är det samma som biologi som det hette förut, det ska bli intressant och se hur den kommer att bli.


Men det är nästa vecka så jag hinner förbereda mig på detta. Företagsekonomin som jag har haft håller på att lida mot sitt slut, och det känns skönt om man ska utrycka sig rätt. För stundtals har det varit svårt och jobbigt, men det är en grej kvar på den kursen och det är att jag ska ha ett litet prov i budgeterig, vilket har varit en av mina starka sidor i Företagsekonomin. Men nu ska jag alltså lämna det bakom mig och börja på nåt nytt, det ska bli spänande.


       Istappar är vackra att titta på och är en fin inramning av hus, men dom kan också vara farliga om dom skulle växa sig stora och få för sig att falla mot marken. År 2002 dog en person efter att ha fått en stor istapp i huvudet. Dom här bilderna är tagna i Centrala Sundsvall och på dom platserna där det fanns stora och farliga istappar, fanns det varselmarkeringar och varningskytar på trotoaren.


Igår fick jag veta när min gammelfarmors begravning ska hållas, och det blir i slutet på den här månaden. Tidigare har ytterliggare två familjemedlemar avlidit under mitt liv. Då har jag inte kunnat var med på begravningen men nu kan jag göra det, jag känner på mig att det kommer att bli en stillsam helg för mig då.


Tror att jag ska gå och lägga mig tidigt ikväll, så man inte vaknar sjukt trött i huvve och i kropp i morgon. Det första jag ska göra på skolan är att gå en s k skyddsrond, eftersom jag är elevskyddsombud för handelsprogrammet. Jag får se om det finns brister i skolan, men jag tror att dom kommer att vara få, eftersom Åkersvik är en mycket trevlig skola att gå i.


Hej svejs

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards