RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg den 12 november 2012

Av Robert - 12 november 2012 19:05

Hej hej där ute, den näst sista veckan på kursen har anlänt till Vännäs och det dags för ett måndagsinlägg.

Men jag börjar med berätta att väntan är över för provresultatet för YKB-provet del 1. Klockan var strax efter 21.30 i torsdags när så sms:et dök upp i min mobil. Alla som gjorde om provet i torsdags blev godkända, ett härligt resultat som gör att vi på kursen här och nu kan kämpa vidare med det som kommer den här veckan. För just nu känns det tufft, ungefär som för flygbolaget SAS.

Det som händer är att två prov, ganska tät ihop ska genomföras, ett par redovisningar ska också hinnas med och dom kommer direkt efter provet tidigt imorgon.


Torsdagen bjuder på det andra och sista provet i kursen, och om alla proven är godkända är så gott som YKB:et mitt, och då kan jag fokusera på en sak till, det har blivit dags för att ringa upp min kontakt på bussbolaget Keolis hemma i stan, och höra hur det ser ut med jobb den kommande tiden.

Men det får jag återkomma till i senare inlägg.

 

Men nog om det och istället ska jag berätta om dagen som varit, för det är betydligt enklare att berätta om nät som varit än om det som förväntas komma.

Under hela dagen har tre kör-grupper (rosa, röd och grön grupp á två pers, där ibland jag och Amalia) varit ute på E4:an mellan Umeå-Örnsköldsvik och tränat omkörningar, lektionen gick ut på att vi åkte i två fullstora bussar, och så körde vi helt enkelt om varann i inte allt för höga hastigheter flera gånger om. Bussarna hade förrutom den vanliga manuella växellådan, även med Volvos I-Shift 


I varje buss var vi alltså tre personer plus lärare/intruktör, vi elever turades om och ungefär fick varje elev en tredjedel av sträckan att öva omkörningar på. Och när det så var dags för min tur tyckte jag ännu en gång att läraren/intruktören var ovanligt tyst medans jag rattade bussen, vad vet jag. Och ska jag vara helt ärlig var det lättare med manuell växellåda, och att det var makalöst kul.


Nästa körning som också blir den absolut sista här i Vännäs, kommer nästa onsdag.


Nu tar jag och tuggar lite böcker, men mer bloggande blir det som vanligt imorgon igen.

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards