RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg under juli 2010

Av Robert - 14 juli 2010 22:06

Hade inte lika mycket att göra, som i måndags och i tisdags, så dagen kändes en aning seg enligt mig. Men det betyder inte att det är brist på jobb. Stundtals fanns det lite att göra, men ändå var det inte så att man hade lite positiv stress inom sig.

Fast en och annan pall med varor har man tråklat in i hyllorna, och när det inte finns så mycket som väntar, känns det som att man ska kanske slå nåt tidsrekord för hur snabbt man får upp saker och ting. Så det är så att jag längtar lite grann tills imorgon, för då blire jobb.

  

Jag har upptäckt en sak med att ta hand om färskvaror, för det står ett tydligt bäst-före-datum på förpackningen, och om man inte lyckas sälja varan, ska den kastas. Och eftersom jag har hand om ett mejeri, ska varan tömmas på innehåll och sedan kastas. Det är det som kanske är det lite äckliga med det. För det är kladdigt, och efter ett tag när man stått och gjort det ett antal gånger, börjar det lukta lite illa efter ett tag. Så jag vill att varorna ska gå åt, så dom inte behöver offras i onödan. 


Och när jag ändå inne på det här ämnet, så kan jag berätta att en tråkig nyhet har kommit till oss, och det är att mejeriet här i Sundsvall kommer att läggas ner under nästa år. Såklart betyder det att det blir längre transporter, och människor som förlorar sitt jobb, tror att det är närmare 100 stycken som berörs. Och det finns ett till mejeri som ligger i Karlstad som också kommer avvecklas, och om man räknar in dom förlorar jobbet där, blir det ännu fler som går arbetslösa inom denna bransch. Mjeriet som ligger här ligger bara 100 meter från butiken, så vi har nära till mejeriet, så det blir extra tråkigt för vår del.


Det var det långa inlägget, och medans solen går ner och molnen skiftar färg, kommer här lite mer av det som jag visade igår. Jag pratar om Edwin, som har vunnit nåt.

 

Av Robert - 13 juli 2010 22:16

Ännu en dag av hårt arbete i affärn i Nacksta. Och den här gången var det både mejeri- och kollonialplock, och det kan ju tyckas vara rätt mycket. Och det är det också, sammanlagt så har jag tre områden där jag ständigt jobbar i. Det är förutom kollonial och mejeri, även den del av butiken där man lämnar in sina flaskor och burkar och vill dom få pantade. Det som jag oftast gör då är att förutom vika ihop kartoner till maskinerna på insidan, även får byta kartong när det behövs, och när det  kan vara brist på personal. Maskinerna är rätt så enkla att ta hand om, den indikerar direkt när det är nåt på tok. Och det mesta fixar man själv. 

Bli inte rädd när ni ser den här lastpallen, det är inte blod. Utan det kanske handlar om saft eller når annat flytande i knallröd färg. Fast man kan fantisera om var som hänt tidigare, kanske filmmakare och andra människor inom den branschen kanske kan fundera ut nån ny råvara när man ska göra fuskblod till filmer, vem vet.


Sen en annan kul sak som jag såg när jag skulle fixa till mig inför hemgång, nämligen det här.

    

En liten uppmaning till den som kan skita ner ordentligt, och inte är det jag.


Förutom att allt ska upp  på rätt plats i butiken, får man även hjälpa kunder, och jag kan tala om för er att dom mest underliga människor har kommit fram till just mig, och vill ha hjälp.

Visst finns det trevliga människor, men det finns även en del som inte vill vara trevliga. Butiken har råkat ut för ett par rån tidigare, och idag kom det faktiskt in som faktiskt är portad från butiken, nämligen för att den personen  inte kan sköta sig, men det händer trots allt sällan att vi får köra ut människor som inte är välkomna, för det är ändå en butik för alla. Och så ska det vara.


Ja, som ni ser så arbetar jag i en omväxlande miljö med både det ena och det andra, jag tror jag nöjer mig så. Det är jobb imorgon också.


Här har ni för övrigt en butiksanställd, som är lite konstig av sig och ställer till med lite fanskap för sina kolleger, men är ändå rätt rolig. Jag ger er the one and only Edwin. Stefan och Krister står bakom det hela, mycket nöje.

 

Av Robert - 12 juli 2010 21:49

Så där ja, bara 14 kvar hehe, nä så ska jag nog entligen inte säga. För jag tycker om mitt jobb på Coop, så klaga ska man deffenitivt inte göra. Fast, jag trodde inte att  det var så få som jobbar där nu, men nu när man tänker efter så är det inte så konstigt. Det är jag, en till sommarjobbare och 6-7 till som är där och jobbar. Dom allra flesta är föräldralediga eller på semester, härligt för dom.

Men för att återgå till det som varit, så började dagen kl 8.00 Och när väl kläderna, skyddsskorna och knäskydden var på var det bara att hugga in. Har varit ansvarig för ett helt mejeri idag. Och nog var det skönt, för ute var det smällhett. Men annars så kändes det svalt i hela butiken ändå. 

Som sagt, full rulle var det, tycker ändå det är då jobbet är som roligast. Jag tyckte jobbet var så roligt, att jag inte tog ut full rast, bara lunch-rasten faktiskt. Igentligen ska jag ha en timmes rast, 45 minuter lunch och 15 minuter fri rast.


Och jag kommer att börja och sluta samma tid som idag, 8-15 alltså. 

Nu blire till å sova, så man är pigg och fräsch inför kunderna imorgon ;)

Av Robert - 11 juli 2010 20:10

Imorgon äre dags för jobb på Coop, ser fram emot det, och kan börja tjäna lite kosing hehe. 

Idag har jag, till skillnad från vissa andra, bara vart hemma, och då har jag inte ens varit utanför dörrn. Nä, det enda jag gjort är att klinka på klaviaturen, och på så vis har jag fått ihop ännu en komposition. Tror jag börjar känna mig nöjd med det jag fått ihop hittills, men i alla fall kom jag på ett namn på den nästan direkt, med lite hjälp av en naturbild som jag hittade på nätet, Clear Lake äre den heter nu, min senaste. Och sammanlagt är det upp till en timmes musik totalt. Det som kanske står på tur är ett omslag till det hela. Tur att man har sina kontakter som är bra på att fota, eller hur. 


Och appropå foton, kom på att jag har lite bilder från härliga Gotland. I alla fall kommer dom här.

                  

Lite av dom här bilderna är från Närsholmen, ett finfint ställe om man vill kolla på fåglar. Men när jag var där såg man inte så många fågelarter, bara Vitkindade Gäss, Skärfläcka och en och annan Tofsvipa, men det är fina fåglar de med.

Sen har vi lite kvällsbilder, och jag tycker det är så häftigt med dimma som ligger lågt, så jag fick med det när jag tog en kvällsprommis. 


Nu blire fotboll på TV för min del, för det är ju trots allt final, mellan Spanien och Holland. Då kanske man kan bjuda på lite fotbollstabbar, ha det.

Av Robert - 11 juli 2010 00:43

Ja, nu är man back in buisness, för på måndag börjar man jobba. Men det var en mycket tröttsam och kämpig dag man gick igenom när man nu skulle hem, för på en dag skulle jag avverka många mil innan jag till slut kom hem. Så här såg resedagen ut, fredagen den 9 juli:


Upp kl 6.00

4 mils bilfärd till Visby

3,5 timme på färjan till Nynäshamn

1,5 timmes bilfärd till Strängnäs

1,5 timmes bilfärd till Uppsala

1 på tåget till Gävle

Tågbyte

2,5 timmes på tåget till Sundsvall (tåget var kokhett)

10 minuters taxifärd sista biten (med en trevlig chaufför)

Hemma ("flämt")


Så såg det ut, och under lördagen passade jag på att sova ut, hur skönt som helst.

Ikväll blev det lite fotboll, Tyskland knep 3:e platsen från Uruguay med 3-2, härligt. Men innan tog jag en tur till Sallyhill, och vilka träffade jag på där? jo, ett gäng kompisar som skulle till gatufesten, men jag hoppade i år, inga bra band (förutom OH MY! som spelade ikväll, får titta i tidningen imorgon),

och där satt vi, på en bakgård i Sallyhill, trevligt hade vi i alla fall, innan dom åkte till stan, och jag åkte hem till fotbollen. 

Kort sagt, jag har haft en soft dag.


Nu till dagens humorklipp. Nån som undrar hur man sjunger den ryska nationalsången på svenska? här kommer den.

Av Robert - 8 juli 2010 18:16

Det var den veckan, på härliga Gotland. Och det känns inge vidare om jag ska vara helt ärlig, för visst har jag varit här på denna ö under alla sommrar i hela mitt liv, och man älskar den fortfarande. Sveriges skönaste ö helt klart, men allt man behöver, stränder, kyrkor, sol, golfbanor och mycket mer. När det gäller kyrkor så är det nåt alldeless speciellt med dom, för det finns över 90 kyrkor på ön, och några så kallade ödekyrkor, som i stort sett består av en ruin. Och jag besökte en av dom för några år sedan, och det var hur spännande som helst. Innredningen finns inte så mycket kvar, men en ödekyrka är precis som en vanlig kyrka. Tror det finns tre sådana, och dom finns på den norra delen av ön. Nästa gång jag är här vill jag bara besöka dom, vilket det inte fanns tid för den här gången.

  

När det gäller golfspelet så är det inte mycket att hurra för. Visserligen börjar närsplet ta sig, men det är inte helt utan problem. När närspelet är bra är det spelet ute på banan som krånglar och tvärtom. Kort sagt har jag spelat dåligt dom gånger jag har varitute och spelat. Och den enda lösningen är visst mycket träning och inget mer. Jag tror spelet kommer att gå ännu sämre nu när jag inte har nån familjemedlem i Sundsvall som kan vara med, för nu bor både farfar och pappa i Strängnäs, vilket är 40 mil bort.


Fast nu ska jag blicka framåt, för till veckan börjar ett tre veckors sommarjobb på Coop i Nacksta, för tredje sommarn i rad, och det ska bli roligt att få komma igång med det, och träffa trevliga jobbarkompisar som finns där.


Så får det bli, nu till dagens flummgubbe, hejs.

Av Robert - 6 juli 2010 19:55

Inge golf idag, men istället blev det lite kulturupplevelser i Visby. Besökte Gotlands Fornsal, för femteelfte gången för jag har besökt de museet rätt många gånger. Men innan vi kunde göra det försökte vi få tag i en parkeringsplats, vilket var så gott som omöjligt i centrala delen. Det är såklart Almedals-skiten som styr, och drar dit hur mycket folk som helst. Vissa får alldrig nog av den här veckan, då det bara kommer politiker och andra som vill dela på uppmärksamheten. Greenpeace till exempel och andra företag.

  

  

       


Bilderna är tagna med min nya kamera, men var det nån plats som det inte var så mycket folk på så var det museet, hur skönt som helst att slippa trängseln på gator och torg. Bilder visar kanske inte toppenvädret som Gotland tagit del av, men temperaturen är fortfarande på behagliga 20 grader.  


Vet än så länge inte vad som kommer att hända imorgon, men jag tror solen kommer att visa sig mycket mer än vad den har gjort idag här på ön. Är rätt säker på det.


Nu till dagens flummgubbe, som är Per Morberg, och som ni kanske vet nu så är det inte bara Karlsson på taket och Martin Timell som flummar.

Av Robert - 5 juli 2010 20:57

Det blev lite golfspel idag, vädret var fortfarande på sin bästa sida. Det blev rätt varmt och lite utmattande på samma gång,men jag ska inte klaga. Om man inte känner för golf kan man antingen åka till stranden eller göra nåt annat. Innan det blev dags för middagsmat, så ville farfar ta med mig ut på Närsholmen, och se på fåglar. Det finns ett mycket rikt fågelliv här i krokarna, alldeless fullt med Vitkindade Gäss och Skärfläckor, och som vanligt hade jag med mig kameran, men det dröjer lite tills dom dyker upp här, men dom kommer. Och till efterrätt blev det som vanligt jordgubbar med grädde.


Och om ni undrar hur det gick med golfen så kan jag säga att det gick ganska bra, fick ihop 24 poäng på alla 18 hålen. Får se om jag kan spela imorgon också eller så kanske det blir kultur, mer vet jag inte.


Visst kommer ni ihåg att Martin Timell flummade lite grann igår, nu är det Karlsson på takets tur. Fast han flummar inte utan har tagit lite crack, men jag tror ändå han flummar, bedöm själv ;)

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards