RIM - Musik, naturfoto och bussar

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2012

Dag 52 av 70 Dom vanligaste frågorna

Av Robert - 30 oktober 2012 21:28

Nu när det har varit en typisk mellandag utan att det har funnits nåt att göra, så tänkte jag passa på att redovisa dom vanligast frågorna jag får, när jag är ute bland folk, alltså inte här på bloggen. Det många frågar efter förrutom när jag är klar med alltihop, så är det också om jag kommer att söka mig till hemortens lokaltrafik så småningom. Mer om det strax.

 

Vad fick dig att söka till att bli bussförare? 

Jag har haft det i tankarna länge, inte minst sedan jag började åka buss dagligen för sisådär tio år sedan. Sen har jag under större delen jobbat mycket med service, vilket jag trivs med alldeless utmärkt med. Plus att bussföraryrket är ett framtidsjobb jämfört med andra jobb inom tex butiks- och affärsväsende. Alla är beroende av bussen oavsett vilken tid vi lever i, det gör att lediga jobb finns alltid, inte minst nu när kollektivtrafiken växer och många gamla chaufförer går i pension.


Hur lång är utbildningen, och får du D-körkort och YKB sen?

Kursen är 15 veckor lång och lär man sig allting som har att göra med yrket. Eftersom det är sån kort tid vi har på oss så är kursen väldigt komprimerad, just tiden är ett hinder för många, en del behöver ha längre tid på sig för att lära sig och andra som jag till exempel är det lagom tid. Just nu är jag en av dom på kursen som ligger i framkant, vilket gör att motivationen ökar, inte minst inför det stora YKB-provet om en vecka.


Jajamen, D-körkort och det sk Yrkeskompetensbeviset (YKB) kommer jag att ha i näven när kursen är avslutad, att gå den här utbildningen som är en kommunal vuxenutbildning, gör att det hela blir mycket förmånligt. Det enda jag betalar för är uppehälle på studieorten.


Hur många är ni som pluggar?

Vi är 10 stycken som vill bli bussförare, av olika nationalitet och ursprung. 8 av oss är inte födda Sverige och 6 av oss har bara bott här i Sverige i mellan 3-6 år. Dom flesta av oss är mellan 24-30, sen har vi två i gruppen som är strax över 50. Vi är en spridd skara men vi har riktigt kul när vi pluggar.  


Hur bor du när du pluggar?

Till att börja med så har kvar huvudboendet i Sundsvall, och i Vännäs bor jag på Vandrarhem, eller elevhem som det egentligen heter. Väl där har jag ett eget rum med säng, fåtölj och skrivbord på en yta av ca 10 kvm, med toalett och dusch i korridoren som jag delar med andra som bor där. Vi hjälps åt att hålla stället snyggt.

Om helgerna åker jag tillbaka till Sundsvall, resan tar knappt fyra timmar med tåg, och för mig måste jag, i och med att både tvätt och post måste gås igenom. Hittills har jag åkt tillbaka alla helgerna utom den senaste, och att stanna i Vännäs är inte så tokigt. 


Hur övningskör ni?

Våran buss som för övrigt är kul att ratta in, är en Volvo 9700, med manuell 8-växlad låda. När vi är ute och kör har vi en utav våra lärare/intruktörer med oss snett ovanför förarplatsen. Det vi måste tänka på är att bussen är 12 meter lång och över 2 meter bred, och tar mer plats än en vanlig bil. Det är så att vi måste "låna" utrymme från andra trafikanter då och då om det är trångt.

Igår hade jag möjlighet att köra en buss med automat, men bussen var 1,5 meter längre än den som vi normal brukar köra, med det var skitkul ändå.


Vart tänker du söka jobb när du är klar?

I Sundsvall där jag bor, finns det just nu ett behov av att anställa förare, så därför känns det naturligt att jag söker mig hit. Men med körkortet och YKB:et kan man jobba nästan var som helst. En vacker dag när jag kört buss i Sundsvall så kanske jag söker mig till andra större utmaningar och större städer som också behöver arbetskraft. Det spelar egentligen ingen som helst roll, bussförare behövs överallt.


Hur kommer du vara som bussförare?

Jag har lovat mig själv att inte bli den som sitter bakom ratten och är den sura föraren när man släpper ombord passagerare, utan jag ska och har alltid ett leende på läpparna när jag träffar andra människor, som jag nästan har blivit lite yrkesskadad på. Och service-minded som man är siktar jag på köra mjukt, bromsa lungt och inte vara så vass på gasen när jag ska start från ex en hållplats. Då kommer allt att gå som tåget, och jag vill att mina passagerare ska må bra och trivas när dom åker med mig, lika mycket som jag trivs med jobbet


Eftersom jag känner dig, kan jag få åka gratis nån gång?

Nej, det vill jag inte. För det första så är det inte rättvist jämfört med dom andra passagerarna, att dom som känner föraren ska få åka gratis. Blir det så att nån bara går förbi utan att trycka sitt busskort på läsaren, anmärker jag naturligtvis på detta. Sen om du ändå vill åka gratis och tjatar om det på det otrevliga sättet, är det sen inte mitt problem om du åker på böter i en biljettkontroll eller att jag skulle slå på överfallslarmet så polisen kommer, och dom är snabba.


Finns inte din fråga här uppe? skriv en kommentar eller skriv en fråga uppe i frågefältet i menyn till vänster.

Mer bloggande blir det som vanligt i morgon igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Robert - 27 augusti 2015 23:39

  Trots att det har gått snart tre veckor sedan semestern 2015 tog slut så kan jag fortfarande inte sluta tänka, wow jag har haft semester utan att förlora pengar på det eller gå med ångset. Och då menar jag att under dom år jag har varit yrkesver...

Av Robert - 9 juni 2015 21:06

...en drygt 20 år gammal röd tvättkorg i plast, och första möbeln att äntra nya stället blev en soffa!     Under en veckas tid har det möblerats, installerats, borrats, skruvats, spikats och provkört i det som nu är "nya RIMs musikaliska verks...

Av Robert - 31 maj 2015 22:15

Då är snart nedräkningen nere på noll och redan imorgon kommer jag att för första gången att gå husesyn på nya adressen. Just nu finns inte mycket kvar, allt som gått att packa i flyttkartonger är numera i ett förråd på nya stället (32 stycken blev d...

Av Robert - 20 maj 2015 20:15


Från och med 1 juni gör Buss-Robban comeback på landsbygden, BR har fått förtroende att framöver köra i Njurunda igen. Det var i början på januari man omorganiserade trafiken och slog ihop Timrå norr om Sundsvall med Njurunda söder om stan och därmed...

Av Robert - 10 maj 2015 21:26

Ytterligare ett steg har nu tagits i detta projekt som jag valt att kalla för "Flytt 2015", nu är det klart med vilka om fått i uppdrag att ansvara för flytthjälp och flyttstädning. Till dom uppdragen har jag anlitat TSC (Teckenspråkcentrum) för fl...

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards