RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg den 9 oktober 2012

Av Robert - 9 oktober 2012 20:03

Egen studietid och busskörning var det idag, och den här gången träning på det som man alltid kommer i kontakt med oavsett om man är passagerare eller förare, för nånstans måste förarna stanna för att både släppa på och av folk. Det var hållplatsträning idag, men lite annat blev det också som kurvteknik men roligast vara att stanna till på dom befintliga hållplatser som annars nyttjas av Länstrafiken i Västerbotten, nästan ända in mot Umeå for vi på små, smala och krokiga vägar denna mulna och blöta höstdag. 

Hittils har jag och min kompis Amalia fått lära oss att alltid använda P-bromsen vid stopp vid hållplats, och så här ser det ut när vi närmar oss dit vi ska stanna:

 

- Upptäck hållplatsen och ge tecken i god tid, planera var vid hållplatsen du ska stanna, om det är folk som ska av osv.

- Sänk farten, växla ner och bromsa på ett säkert men komfortabelt och tryggt sätt för miljön, både i och utanför bussen.

- Ansätt P-bromsen, lägg i friläge och öppna dörrarna.


- Stäng dörrarna.

- Kolla att alla satt sig ned.

- Lägg i tvåan, blinka, lägg ur P-bromsen och kör!


Både jag och Amalia hade ett kul körpass, och som avslutning fick jag som siste förare äran att köra tillbaka vår buss till garaget och in genom en inte allt väl tilltagen port, men det gick trott eller ej. Då imponerade jag lite på mig själv, för i verkligheten ser den väldigt trång ut och det är bara frågan om centimeters marginal mellan sidospeglar och vägg. 

Nästa körning nu på måndag, och vad jag hört kan det bli fråga om en långkörning, kanske ända upp mot Skellefteå vem vet.


Och till sist kommer så ångestdagen imorgon, med KKL & KKF-provet, mer om det blir det som vanligt i senare inlägg, närmast imorgon.

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards