RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg den 31 oktober 2012

Av Robert - 31 oktober 2012 23:04

Första praktikdagen är avklarad, och det blev senare än jag hade tänkt mig. Dagen började kl 8.15 i Byberg & Nordins bussgarage i Nacksta i Sundsvall. Väl efter ett tag fick jag mina första direktiv, alltså vem jag skulle få följa med. Och det började med att en förare skulle ner till Harmånger med en buss som gick i beställningstrafik åt Birka Cruises, där föraren avlöstes innan bussen for vidare mot Stockholm. Jag satte mig direkt på stolen alldeless bredvid föraren, i den sk guidestolen.

Vid kl 12 var det så dags för matpaus i Gävle och Byberg & Nordin bjuder sina förare på maten, så även jag blev bjuden av företaget, tack ännu en gång säger jag.

 

Väl framme i Stockholm vid 15-tiden var det inte mycket mer än att släppa av passagerarna på Stadsgårdskajen i city och göra en lätt städning inuti. Vid 16-tiden hade nya passagerare tagit plats i bussen efter en förhoppningsvis lyckad kryssning. Nu återstod bara den långa vägen hem, och under tiden gjorde vi stopp i Uppsala, Söderhamn och Hudiksvall med matpaus i Gävle, bjuden ännu en gång. 

Men resan var inte bara avkoppling, under ditresan hade ägnade jag lite tid åt mitt skolarbete, som är inför provet nästa vecka. När mörkret föll medans bussen slutligen lämnade Stockholm, blev det totalt becksvart och ingen läslampa hade man tillgodo i guidestolen, men trots det lyckades jag inte somna.


Väl imorgon vet jag att jag kommer att få följa med ytterliggare en tur, men vad det blir nånstans återstår att se. Det som är klart är att den är betydligt kortare än dagens. Och eftersom det blev lite sen hemkomst idag, gav Byberg & Nordin mig sovmorgon, för att sedan sparka igång dagen halv tolv.


Mer om det i senare inlägg, närmast imorgon.


Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards