RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg den 29 oktober 2012

Av Robert - 29 oktober 2012 15:57

Hej hej där ute i vintersverige, en ny vecka är här och det är mindre än fyra veckor kvar här. Som rubriken antyder så har jag fått en ny kompis, och det är en buss som är längre än vår vanlga som vi övningskör med, men det är inte det som är det speciella, ör i bussen hittar man ytterliggare små kompisar. Bussen var utrustad med en form av automatlåda, Volvos I-Shift, som gjorde bussturen i och kring Umeå till ett rent nöje. Fantastiskt roligt.

 

 

Med den här mannicken blir allt så mycket roligare att köra, men det är precis som en helt vanlig manuell växellåda, man får vara mycket försiktig i uppförsbackar då den här har inte samma benägenhet att "dra" fordonet så att det är i princip omöjligt att ramla bakåt. 

Instruktören för dagen var Niklas, som också är ägare till Vännäs lokala bussföretag "Vännäs Buss AB", som jobbat för företaget i 30 år, men har bara intruerat elever bara några terminer. Jag uppskattar verkligen hans lugn och sakkunnighet, och så vitt jag vet hade han inte nåt att anmärka på, förrutom att ta det extra försiktigt vid rondeller med räcken på högersidan, då blir det plötsligt trängre. Men ingen skadad buss iallafall, trots att bussen var 1,5 m längre än våran normala buss.


Och med att det är vecka 44 så börjar min praktik hos bussföretaget "Byberg & Nordin". På onsdag är det alltså dags och tro det eller ej men det första som jag kommer att få göra är att följa med Ybuss ända ner till Stockholm, därefter blior det några småturer åt ev Liden och Hammarstrand lite senare under veckan.


Mer om det blir det i senare inlägg, mer bloggande blir det förståss imorgon.

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards