RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg den 6 september 2012

Av Robert - 6 september 2012 21:29

Så började det roliga för min del, jag ska få följa med en chaufför på hans arbetsdag, och jag skulle möta han när han började sitt arbetspass på "Navet" kl 8.30 på morgonen och jag hade som vanligt gjort att jag var tidigt på plats.

Andreas Nilsson som min förare heter ska jag få följa med även imorgon, men kanske under ett kortare tag. Men idag var det nästan hela dagen han och jag var ute och åkte och släppte på och av passagerare. Allt gick som det skulle, bara det att på vissa ställen där det brukar vara folk enligt Andreas, var ganska ödsliga.

 

Lunchen avnjöt jag senare på ett matställe i närheten av garaget, för att sedan möta upp han vid navet strax före ett för en tur till skönsmon och tillbaka för vidare färd mot Granloholm och Sundsvalls sjukhus. Vi hinner bara åka några meter vid navet innan bussens varningssystem slår till. Helt plötsligt har lufttrycket i bromssystemet sjunkit till så mycket som under 6 bar samtidigt som trycket inte vill öka hur mycket Andreas varvar upp motorn. När trycket är för lågt slår spärrventilen till och bussen går inte att flytta en meter. Till det så fick bussens luftkuddar på ena sidan inte heller tillräckligt med luft, så bussen lutade något.

Ett antal passagerare hade redan satt sig innan det tjöt och lyste varningsignaler i förarhytten. På grund av det fick dom se sig om efter nästa tur som skulle gå 10 minuter senare. 

 

Men trots den lilla fadäsen så rullade verksamheten på igen tack vare en ersättningsbuss, och jag kunde gå hem och titta på nästa dags schema (ovan).


Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards