RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg den 5 september 2012

Av Robert - 5 september 2012 21:13

Dag 12 blev lite utav en dag där jag till stor del var på resande fot, jag var påväg tillbaka till Sundsvall för en tre dagars praktikperiod, och idag var jag där, i bussgaraget.

Keolis bussgarage ligger på Gärdevägen, och det känns som att jag bor nära där, för jag testade att promenera hem därifrån på bara en halvtimme. Men morgonen var lite på latsidan där jag valde att ta bussen dit.


Väl där blev jag bemött av en något stressad enhetschef som hade en del möten inbokade. Så vad var mer passande att gå raka spåret ner till garaget och tvätthallen, där företagets bränsletapp står som tankar alla bussarna. 

Tvättning, tankning och städning går som på löpande band. Vid som jobbar i garaget gör allt med van hand och på någar minuter är bussen klargjord. Men innan den lämnas över till föraren som ska köra den till nästa tur, ska såklart tutan och bromsarna testas. 

Jag tog tillfället i akt att provsitta förarstolen i några av bussarna, för innan jag jobbar hos dom måste jag ta reda på om jag verkligen får plats med mina 199 cm. 

 

Väl efter lunch fick jag även träffa högsta chefen på plats, Agne Domeij som svarade på mina frågor som jag kommer att ha med i ett grupparbete senare, senare bestämde jag och en som jobbar med schemaläggning av förarnas körordrar, vilken förare som jag kommer att följa med under resten av dagarna. För vi praktikanter ska även följa med förarna när dom kör, och då ska vi stoppa in huvudet här och var och ta in vad det är en chaufför gör när han jobbar.


Mer om det i senare inlägg.

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards