RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg den 21 november 2011

Av Robert - 21 november 2011 22:48

Nu när jag utbildar mig hos Iris Hadar AB, så gör jag allt från att snegla på arbetsförmedlingens hemsida till att jobba med material som jag får i handen. Materialet innehåller för det mesta olika tester och analyser, det är rätt vettigt att man gör så, det blir enklare att väla rätt form av utbildning senare. Men det är inte materialet som jag tänker prata om, utan om annonserna i arbetsförmedlingens platsbank. Det som jag upptäckt med mig själv är att jag vill ha ett strukturerat och serviceinriktat jobb som kräver ett ordningssinne, och när jag hittade yrkesinformation på deras hemsida så föll jobbet som administratör/sekreterare som passande.

 

Finfint, tänkte jag och gick vidare genom att söka i platsbanken. Och det som möter mig som gör att en förstagångs-sökande inte har sån stor chans är "tidigare års erfarenhet inom administration ett krav" ! Man kan verkligen undra hur vissa arbetsgivare tror hur man skaffar sig erfarenhet om man inte får chansen att jobba som det. Eller så tar man en chansning och söker ändå och hoppas på det bästa. Jag tycker många arbetsgivare ska sätta sig in i den arbetssökandes situation och göra hon/han en tjänst genom att låta personen få provarbeta i en viss tid. Under den tiden hinner mycket möjligt en normalbegåvad person att lära sig hur det är att jobba som det. Om det ändå inte skulle gå, du har ju nu erfarenheter som ger fördelar i ett fortsatt jobbsökande.


Så om man hittar en annons med texten "provanställning erbjuds" och även "introduktionsutbildning erbjuds innan anställning", varför inte.


Så är det, och jag tänker avsluta det här inlägget med lite bilder från Stora Torget i Sundsvall, för i lördags var det så dags för årliga lyslördagen där hela stan lyses upp av enorma mängder ljusdekorationer. Sång bjöds det också på, och med alla ljus tända är julen inte långt borta. Det enda som saknades till detta var såklart snön som fortfarande lyser med sin frånvaro.

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards