RIM - Musik, naturfoto och bussar

Direktlänk till inlägg 5 februari 2012

Två dagar på ATIS, that´s it!

Av Robert - 5 februari 2012 21:36

"Säljare med/utan utbildning sökes i Sundsvall" stod det i platsannonsen. Genast skickade jag in en ansökan och fick komma på intervju. Några dagar senare fick jag beskedet, jag fick jobbet som säljare åt International Atis. Det skulle börja med internutbildning i tre dagar och där efter en provanställning i sex månader som sedan skulle övergå i en tillsvidareanställning. En fast lön på över 15 000 utlovades, men dessa siffror var egentligen en bluff. 

För det första ska man göra demonstrationer av ett mångsidigt städredskap, ungefär som en dammsugare och luftrenare i ett. Man skulle få lön även om man inte fick sälja nåt, och nog är produkten svårsåld, den kostade strax över 30 000 i basutförande. Vidare i annonsen stod det att jobbet gick ut på att man åker ut på förbokade kundbesök, bara det att kundbesöken är besök man har lusat ihop själv genom nära, kära och bekanta. Först skulle man boka övningsdemostrationer hos släkt och vänner och därefter lusa sina fortsatta kundbeök genom dem, dom som man var hos fick skriva ned sina bekanta och vänner som sedan bokningsavdelningen skulle ringa upp och boka. En arbetsmetod som jag inte tyckte lät helt hundra. Övningsbesöken var påtvingade till minst tio stycken, ett antal som jag inte kom upp i efter två dagar, och var tungen att kämpa mig till. 


När internutbildningen var klar efter tre dagar, innan jag skrev på några papper hade jag bestämt mig. Jag ville sluta med omedelbar verkan hos Internationall Atis av tre anledningar, dåliga lönevillkor, ej rimliga arbetsmetoder och ett krav om tio övningsdemostrationer som jag inte orkade uppfylla. Nu när inte det blev några demostrationer, har jag ägnat helgen åt att ringa och avboka dessa, utan motstånd.

Vad är det för typer som jobbar på International Atis? jag tycker att det är alldeles galet att jobba under dessa löne- och personalvillkor.


Som sagt, det dröjde bara två dagar innan jag valde vilken väg jag ville gå. Jag lämnade företaget, så nu får dom se sig efter andra att lura. På flashback.se och familjeliv.se har många lagt upp sina egna historier om företaget och alla har nått gemensamt, alla är precis likadana.

Klicka på någon av dessa länkar.


https://www.flashback.org/t1350211

http://www.familjeliv.se/Forum-26-68/m50001340.html

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.79510-christina-fick-slavjobba-pa-oseriost-foretag

http://www.folkbladet.nu/112176/2008/07/01/gratis-mobeltvatt-slutade-inte-alls-som-de-tankt-sig

 
 
Ingen bild

Jhbl

7 september 2012 07:43

Jag åkte på samma nit, fick inte ens vara med i två dagar då jag bara lyckats skrapa ihop 3 st tips på 2 timmar ( det var tydligen inte tillräckligt).
Detta verkar vara som ett kedjebrev fast med tips om att lura på en kund en städmaskin för 45.000:-
Besviken på företagets säljknep.
/ Jhbi

 
Ingen bild

Stefan Pettersson

10 september 2012 08:57

Det är ett väldigt suspekt MLM-upplägg eftersom de dessutom byter skepnad d v s företagsnamn väldigt ofta. Men det är samma pyramidupplägg med suspekta lönevillkor och sättet man ska sälja denna produkt på. Jag vill också VARNA ALLA för denna sortens jobb. Endast ett FÅTAL klarar av att jobba med detta mer än ett par månader eller längre...Stackars släkt och vänner; om de nu har några kvar efter ett sådant jobb....

 
Ingen bild

Säljare på atis

22 september 2012 23:45

alla som säger att det här jobbet är en bluff o att de är svårt är personer som är för lata o inte har kollat på maskinen, en maskin som är bättre för hälsan, du sparar pengar och tid. det är ingen bluff o ni som säger det borde kolla ert iq för barn på 5 år förstår sig på maskinen, det handlar om intresse o vad man har för prio i sitt liv jag fick ihopp 21 "träningsbesök" o i dagensläge har jag 45 000 efter skatt på halv tid, jag vet inte vad ni säger men jag är helt nöjd med det.

 
Ingen bild

daniel

9 april 2013 21:07

var där nyss idag på deras kontor i malmö. bara grejen att kontoret låg på en sidogata på Lantmannagatan(industriområde i malmö) var suspekt. såklart får jag ett vänligt bemötande av en coach som till början verkade ha god koll. fast började sedan tvivla eftersom att dom ville ha ut uppgifter på vänner och släkt och jag känner att jag inte vill blanda in personliga relationer i yrkessammanhang. så jag snokar runt lite på mobilen och söker på google osv. hittar ju såklart massa skit, bla detta inlägg. självklart börjar jag ifrågasätta bla om bolagsform, kundgrupp osv. kunde inte få ett enda ordentligt svar och man märkte att coachen inte längre kunde dölja sin mask of sanity. efter ett tag fick jag nog och förklarade vänligt varför jag inte ville fortsätta. lita inte på detta företag!

 
Ingen bild

Härligt med humor

23 april 2013 12:11

Haha...

Vilket roligt inlägg. Sidogata till Lantmannagatan :). Där ligger ju pågens också. Antar att du inte äter deras bröd heller då? :)

Jag har inte fått ut någon intressant information av er alls. Ni har ju bara massa fjantiga åsikter.
Men jag måste ju fråga.

Du går och ska utbilda dig till säljare Daniel? Och börjar ställa frågor om bolagsform.
Hade det inte varit bättre du ställt frågor om hur du ska kunna sälja maskinen? För mig hade det varit helt "välsignat" ointressant att min mentor/kursledare kan något om bolagsformer och dylikt.
Det låter mer som något som ajg skulle vara intresserad av om jag ville öppna eget eller läsa? Och är det det jag vill...vafan går jag då en kurs i ett försäljningsbolag för?

Tack för humorn Daniel...hahaha

 
Ingen bild

Rickard Norlander

9 juni 2014 19:55

Hej, jag håller helt med de som skriver att detta är en bluff. Men vi i ledningen tjänar grymma pengar på fram för allt lättlurade ungdomar som saknar kontakter och erfarenhet. En dyrköpt läxa för er, men ni har i alla fall lärt er något nu. Mvh// R.N

 
Ingen bild

ml

11 oktober 2014 23:00

Råkade ut för en försäljare av en städmaskin (pro aqua föregångare till atis)för några år sen. En av de värsta personer jag någonsin träffat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Robert - 27 augusti 2015 23:39

  Trots att det har gått snart tre veckor sedan semestern 2015 tog slut så kan jag fortfarande inte sluta tänka, wow jag har haft semester utan att förlora pengar på det eller gå med ångset. Och då menar jag att under dom år jag har varit yrkesver...

Av Robert - 9 juni 2015 21:06

...en drygt 20 år gammal röd tvättkorg i plast, och första möbeln att äntra nya stället blev en soffa!     Under en veckas tid har det möblerats, installerats, borrats, skruvats, spikats och provkört i det som nu är "nya RIMs musikaliska verks...

Av Robert - 31 maj 2015 22:15

Då är snart nedräkningen nere på noll och redan imorgon kommer jag att för första gången att gå husesyn på nya adressen. Just nu finns inte mycket kvar, allt som gått att packa i flyttkartonger är numera i ett förråd på nya stället (32 stycken blev d...

Av Robert - 20 maj 2015 20:15


Från och med 1 juni gör Buss-Robban comeback på landsbygden, BR har fått förtroende att framöver köra i Njurunda igen. Det var i början på januari man omorganiserade trafiken och slog ihop Timrå norr om Sundsvall med Njurunda söder om stan och därmed...

Av Robert - 10 maj 2015 21:26

Ytterligare ett steg har nu tagits i detta projekt som jag valt att kalla för "Flytt 2015", nu är det klart med vilka om fått i uppdrag att ansvara för flytthjälp och flyttstädning. Till dom uppdragen har jag anlitat TSC (Teckenspråkcentrum) för fl...

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards