RIM - Musik, naturfoto och bussar

Alla inlägg den 30 augusti 2012

Av Robert - 30 augusti 2012 22:02

Dagen som så många blivande bussförare ser framemot är ju dagen då man har körlektion, och vad som skulle göras den här gången var först lite backövningar, och därefter köra salom i en kon-bana, både framåt och backning. Anna som vår lärare heter, sade först lite knep man kan ta till när man börjar kör, som till exempel sikta fronten precis i mitten av konerna och håll koll i samma sidospegel på den sida du svänger åt. Bara det att man lätta kan fastna med blicken i en spegel när man igentligen ska byta. 

 

Själv var jag riktigt nöjd med körningen, inte en enda kon lyckades jag varken flytta, välta eller köra/backa över. Och hur vet man när man gör saker och ting rätt, jo när läraren är tyst helt enkelt och det är ju bra.


Inget att klaga på helt enkelt, men vad jag skulle behöva rent spontant så är det ett typiskt nybörjarställe som är start i backe. Man får absolut inte göra så att bussen rullar bakåt utan kontroll, det är nog det svåra på ett stort och tungt fordon. 

Redan nu på måndag är det dags igen för körning, och då kommer det kanske att bli mer än på en plan yta, utan mer  på allmän väg. Det ser jag framemot, att få övningsköra på riktigt. 

Presentation


Hej och välkommen till en bussförares blogg.
Det var under 2012 som jag antog utmaningen att plugga till bussförare vid Liljaskolan i västerbottniska Vännäs, tre mil utanför Umeå. Jobbar idag inom lokaltrafiken i Sundsvall

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards