Senaste inläggen
När jag fotograferade Golfen för försäljning så trodde jag att det skulle kanske gå en vecka eller nåt liknande innan en köpare hade bestämmt sig. Men så blev inte fallet, när annonsen lades upp i söndags på sena eftermiddagen, dröjde det bara en kvart innan första spekulanten hörde av sig. Och det visade sig att han var mycket intresserad av bilen, och att Golf säljer bra råder det ingen tvekan om, det gick faktiskt så långt att inom en timme efter att den var såld, ringde inte mindre än 4 andra intresserade och en hade mejlat, men tyvärr var dessa spekulanter sent ute, tror ingen kunde föreställa sig hur snabbt en affär kan gå, inte ens jag.
När Finn (kunden) skulle skjutsa tillbaka mig efter att han och jag hämtat vinterdäcken, ringde den sista, och omdelbart sade han när jag hade lagt på luren, att om jag inte tar bort annonsen direkt, så kommer jag säkert inte få en lugn natt.
Affären gick hur smidigt som helst, efter att Finns grabb Erik som skulle ha bilen, hade provkört den med lovord som "smidig koppling", och han betalade mig 8 500 spänn kontant. Dock hade han en synpunkt, och det var taket som visserligen hade några bulor efter ett skadegörelseförsök tidigare i år. Men trots det så gillades bilen, och stunden senare är man avsläppt i stan och på väg hem gående till lägenheten, en bil fattigare men 8 500 spänn rikare.
Det märkliga med den här affären är att nästa dag dök det upp ett så kallat "Nigeria-brev" fast i sms-form. Det gick dock snabbt att ta fasta på att det var bara ett sms att strunta i, det var skrivet på dålig engelska och hade en tveksam mejl-adress att skicka svar till. Ska man försöka lura någon så gör det på en annons som existerar, i det här fallet var det lätt att avgöra om det gällde en seriös spekulant eller ett bedrägeriförsök.
Men förutom det så är jag nöjd med affären. Det som väntar härnäst är att bilen som jag ska ha nu ska bli klar, och att jag ännu en gång kan göra en bra affär.
Så här såg det ut när jag precis hade köpt Golfen, klicka på länken nedan
http://robertivnas.bloggagratis.se/2010/12/28/4235142-kopt-bil/
Nu över till Hemliga Svenska Rum
Volvo har nåt som få bilar har eller som har levt med länge, nämligen triumfkort, i det här fallet är det hög säkerhet, pålitlig prestanda och mycket bekväma stolar, få kan mäta sig med det. Och jag hade desa föväntningar på bilen som jag skulle få provköra, en halvkylig höstdag, hade dessa detaljer, och när man kollar in interiören så kan man se bland annat att förutom dom vanliga krockkudarna för passagerare och förare, även sidokudde som ökar chanserna att klara en sidokrock och även låsningsfria bromsar och antispinn hör till säkerhetsdetaljerna. Hur är det med stolarna då, jo fram har man inget särskilt att klaga på, förutom att jag med mina 198 cm, kan tycka att det kan kännas lite trångt, men så är det med dom flesta bilar jag har suttit i. Baksätet räcker gott och väl, även för min normallånga kompis som följde med provturen.
T4 innebär att i motorn huserar 200 hästar som gör att man kan komma upp i en toppart på 230 km/h, frågan är bara var nånstans man ska använda dom fartresurserna. Jag rullar vidare från Birsta köpcentrum på närmaste 90-väg, bredvid mig sitter en hostande Håkan som säljer bilen, och i baksätet min normallånga tjejkompis, som jag tror trivs i baksätet, det låter i alla fall så när jag frågar henne. När motorvägen kommer sen tänker jag naturligtvis på dom 200 hästarna som ska sparka igång bilen, men faktum är tycker jag att det känns precis likadant som min Golf som har en lika stor motor men bara hälften av hästkrafts-antalet.
Intrumenteringen är lätt att ta in, och det är något som jag gillar med den här bilen, med bland annat farthållare, en färddator med en mängd funktioner som gör att jag har bra koll på nästan allt, från temperatur i luft och motor till bränsleförbrukning och hur mycket man kommer på det som finns kvar i tanken när färden är slut. Stereron är det inget märkvärdigt med, förutom att man koppla sin MP3-spelare, och därmed blir det lättare att ha med sin favoritmusik utan att behöva oroa sig för om man har rätt skivor med sig.
Bagagerummet är stort, nästan i klass med gammlingen 240, och ännu mer bagageutymme finns så klart i kombimodellen V40, i 240 får man plats med 4 stora och 2 små väskor när Trafikmagasinet testade den för 19 år sen och säkert är det inge problem att knöka in detta i S40.
Man kan ju tro att Volvo är en bil utan svagheter, men det finns saker att se upp med, till exempel är Volvo kända för att drabbas av både stora och mindre elfel, vilket gör att man måste kolla mycket noga på lampor och funktioner, men förutom elfel, är att kupén kan släppa in lite för mycket buller, men det är nog bara en vanesak som tex kopplingen på det flesta bilar man kör för första gången
Som en sumering kan man säga att gillar man att åka säkert, snyggt och bekvämt är en Volvo en säkert kort, och här uppe på våra kalla breddgrader, är ett väl fungerat värmesystem ett måste, man kan låta bilen själv styra detta eller så justerar man värmen eller kylan själv. När det gäller smidighet, så kan runtom-sikten vara lite dålig, men spoilern på bakluckan gör att man vet var karossen slutar när man backar bilen. Med dessa egenskaper får man en lättkörd och snygg plåtlåda med god säkerhet och komfort, jag själv kommer säkert ha mycket kul med S40 T4, när jag väl bestämmer mig, och dit är det inte långt. Bara jag får min Golf såld.
Nu lite omdömen av S40/V40
Inläggen blir färre och färre, det har både jag och ni märkt säkert, mycket för att det inte händer så mycket, förutom att sökandet av en ny bil fortsätter, det ska jag strax återkomma till.
En sak som förekommer ofta i framför allt mitt kök är att jag bakar mycket mer än förut, och oftast är det favoriter som scones, för det är bara så himla gott, men det finns ett problem att lösa. Hur gör man att brödet blir mindre smuligt och blir mindre skör, det håller jag på att titta på nu, kanske låta brödet vara kvar i ugnen inte lika länge som förut. Och när jag ändå är inne på mat så har jag precis börjat en matlagningskurs hos Medborgarskolan, igår tisdag gick starten och håller på i ytterligare tre veckor, och gruppen som jag är med i heter "Matglada Gubbar", just för att det är gubbar som är med.
Nu till det som är akuellt, och det är att min bil ska in på Fordonsprgrammet på Västermalm och få nya styrleder, och dessutom ska även en ny bil tittas på (nedan), och det är lite oväntat en Volvo S40. Denna Volvo är en speciell sådan med 200 hästars motor, och Volvos gedigna säkerhetstänkande och komfort, Volvo är känt över hela världen för sin komfort och höga säkerhet, provkörning imorgon alltså.
En sak som jag också vill klämma in i detta inlägg, är att man kan säga att jag har lyckats igen med att vara smygfotare, för i lördags var det som bekant fest igen, och en promenad runt Memento kunde faktiskt löna sig (nedan).
Men nu lämnar jag över till Stockholm och Hemliga Svenska Rum, dock lite försenad.
Säkert är det många bilägare som gruvar sig inför besiktningen, men till skillnad om vad jag kännde, så var jag inte det minsta nervös inför detta då jag åkte in genom portarna på Bilprovningen i lördags. Men det kom så småningom, ju längre besiktningen pågick att bilen inte var helt fläckfri.
Totalt noterades tre fel som behöver åtgärdas och lite komfortrelaterade fel, förutom att ett par nya däck behövs där båda var slitna och hade en skada, så fick jag veta att även min bil drabbats av det mest vanliga fel en bilägare kan råka ut för, nämligen glapp i styrlederna. Men förhoppningsvis så är det dom yttre styrlederna och då är det bara att byta ut dom "peace of a cake". Och det är också dom yttre slits, pga hög belastning och att båda behöver bytas ut, sen så är bilen bra igen. det som glädjer mig åt besiktningen var att bromsarna och avgasutsläppen var godkända.
Men ska jag vara helt ärlig så funderar jag på att redan efter knappt ett års ägande, att byta ut Golfen mot en Passat, en bil som tilltalar både designmässigt och i storlek. Dock är motor mindre än Golfen, men en mindre motor drar mindre bränsle, och att den här Passaten är snäppet modernare, den är fem år yngre än Golfen. Med åren förbättras säkerheten, när den här bilen kom hade ABS-bromsar blivit standard och dessutom sidokrock-kudde, och även instrumenten hade fått sig ett lyft.
Och lite kul känns det att jag redan imorgon ska åka till bilhandlaren och kolla på kärran, och också få veta vad jag skulle få om jag bytte in Golfen, spännande.
Nu över till veckans Hemliga Svenska Rum, i Stockholm.
I skuggan av minnesdagen av 11 september, så kan jag inte sluta tänka på den lite märkliga helg som varit, inte minst under natten mot lördag. För under kvällen hade krogen Memento fint besök från Stockholm, med dom sk Scandalbeuties. Och jag hade faktiskt lite föraningar, att just snygga tjejer drar till sig mycket testosteron, mycket killar och mycket fylla. och just det bidrog till jag själv fick se 4-5 slagsmål inne på krogen, där såklart gärningsmännen slängdes ut.
Och tyvärr blev även några av mina vänner inblandade, för strax efter stängning vilket var när klockan var tre på natten, fick jag ett telefonsamtal om att snabbt förflytta mig från Ljustadalen där jag hade stannat för att lämna av och hämta upp en kompis, för att åka till stan igen, nu var det prio ett som gällde när jag fick veta vad som hänt.
Efter att ha transporterat offren till akuten, kunde jag sedan återuppta min ordinarie tur, och eftersom mycket drog ut på tiden, kunde jag till slut gå till sängs när klockan var drygt sex på morgonen, men det var en mycket häktisk natt, säkert den häktiska natten på mycket länge.
Men en sak var säker i alla fall, mina föraningar stämde.
Och med det nattliga äventyret så lämnar jag över till Stockholms underjord, och Hemliga Svenska Rum.
Säkert så är det inte många som har missat att idag den 11 september, detta laddade datum av alla dom 365 andra dagar som många vet, är årsdagen av terrorattacken i USA, då fyra kapade flygplan kraschar mot amerikanska mål som Pentagon och World Trade Center för tio år sen. Många minns tillbaka vad dom exakt gjorde den dagen det året.
Själv minns jag att det var den tisdag, och jag hade fått komma hem direkt från plugget, vilket var ovanligt på den tiden. Och redan då var jag nyhetsintresserad, och internet var ingen självklarhet då, så det var bara att sätta på TVn, och klockan var 15.00 och TV4 låg närmast eftersom dom hade en sändning kl 15.
Och direkt såg jag att det här inte var någon vanlig sändning, för i studion visades bilder från New York, och strax fick jag veta vad som hänt.
Även SVT bidrog med extrasändningar den dagen, med sändningar från både Rapport och Aktuellt, och så här lät det från SVT24s sändning strax efter att de båda planen hade flugit in i tornen.
Sen blev världen inte sig lik, här hemma i Sverige fick vi nya lagar, säkerheten skärptes på både flygplatser och i flygplanen med skottsäkra väggar och låst dörr till cockpit.
Usama bin Laden blev världens mest jagade man, tills han tio år senare efter attackerna blev sjuten till döds i Pakistan den 2 maj i år. Men då hade redan London och Madrid blivit drabbade av terrordåd, och flera amerikanska soldater och inte minst civila fått sätta livet till, och enligt USA ska man dra tillbaka sina sista trupper senast 31 december i år.
I helgen har den traditionella golftävlingen Släktfejden avgjorts för fjärde året i rad, och som tur var, var vädret på sin bästa sida och i år blev det den bästa placeringen hittils för mig, en fjärde plats med bara två poäng från vinnaren som råkade vara min egen far och som vann för andra gånen i rad.
Och visst var det så att jag kände på mig att det skulle gå bättre för mig i år än tidigare. Tyvärr så har den här bloggen blivit drabbad av tekniska problem så bilder från tävlingsdagen kan jag för tillfället inte visa. Så mer om helgens drabbning och bilder därifrån återkommer jag till lite senare. Nu följer Tyfors och Hemliga Svenska Rum.
Det finns människor som jag helst av allt skulle vilja be att ta ett steg åt sidan, för som vissa kanske vet så har jag ett musikintresse samt att jag är pianist och komponerar egen musik som jag gillar. Och musikintresserad som jag är så följer jag SVT:s nya program Maestro, där kända personer ska försöka bli dirigent men i varje avsnitt får en deltagare lämna tävlingen. De som deltar är blad annat Ola Rapace, Claes Elfsberg och Petra Mede. I senaste avsnittet gjorde tycker jag, Ola Rapace en mycket anmärkningsvärd prestation, där han dirigerade radiokören till Ted Gärdetads "Sol, Vind och Vatten". Och att lyssna på körmusik är en fröjd för örat, lyssna på det här som tar "Sol, Vind och Vatten" till nya höjder.
Mm, så ska en kör låta tycker jag, men det som gör mig irriterad är dom personer som inte kan acceptera att jag gillar den här typen av musik, plus min egen. Dessa typer förstår inte vad musik är, och att bland annat körsång är nått riktigt gammalt som funnits länge, och som kommer att leva länge till.
Men ändå får vi musikälskare fortfarande utstå en massa skitsnack som bara intelligensbefriade människor kan säga rakt ut, dom vet inte vad dom snackar om helt enkelt. Visst, jag kan dra till ett annat ställe och hålla på med min musik om det skulle fungera för just dig, men att du fäller värdelösa och oförskämda kommentarer som bara talar ner dig själv till en lägre nivå, är otrevligt.
Så skärp dig och tänk dig för nästa gång innan du säger nåt, så gör du i alla fall mig och många andra en tjänst, för musik är konst, tänk dig för och håll dina idiotiska kommentarer för dig själv!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 | 28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|